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- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2372 description "Au cours de la pandémie de COVID-19, une mine de données a été accumulée grâce aux efforts déployés par les systèmes de santé pour surmonter la pandémie. Des mois de rencontres de patients avec des systèmes de soins primaires à tertiaires laissent une richesse d’informations précieuses reflétant l’impact réel du virus sur la santé et la vie des personnes. Ces données réelles offrent une occasion inégalée de comprendre la COVID-19, mais constituent également un défi analytique important en raison de la nature dissemblable et hétérogène de ces informations. En utilisant des sources de données complémentaires provenant des soins de santé primaires et des hôpitaux, ce projet vise à mettre en place un cadre méthodologique pour l'harmonisation des données, le couplage et le développement analytique d'un nouvel outil de prédiction des risques multi-états identifiant le rôle des comorbidités, entre autres facteurs, dans la prédiction de la progression de la COVID-19 en gravité, et le rétablissement ultérieur ou la mort. Cette recherche fournira un instrument unique pour la stratification des risques et l'allocation des ressources face aux épidémies actuelles et futures et servira de preuve de concept de l'utilité de la RWD et de la faisabilité de l'adaptation de ce nouveau cadre méthodologique à d'autres pays / cadres basés sur des données locales." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2372 description "During the course of the COVID-19 outbreak, a wealth of data has been accumulated from the efforts of the health systems to overcome the pandemic. Months of patient encounters with primary to tertiary care systems are leaving an affluence of valuable information reflecting the real impact of the virus in people’s health and lives. These real-world data [RWD] offer an unparalleled opportunity to understand COVID-19 but also an important analytical challenge due to the dissimilar and heterogeneous nature of this information. Using complementary data sources from primary health care and hospitals, this project aims to set up a methodological framework for data harmonization, linkage, and analytical development of a novel tool for multi-state risk prediction identifying the role of comorbidities, among other factors, in predicting COVID-19 progression into severity, and subsequent recovery or death. This research will afford a unique instrument for risk stratification and resource allocation in the face of current and future epidemics and will serve as a proof of concept of the usefulness of RWD and the feasibility of the adaptation of this novel methodological framework to other countries/settings based on local data." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2372 description "Im Verlauf des COVID-19-Ausbruchs wurde eine Fülle von Daten aus den Bemühungen der Gesundheitssysteme zur Überwindung der Pandemie gesammelt. Monatelange Patientenbegegnungen mit primären bis tertiären Versorgungssystemen hinterlassen einen Überfluss an wertvollen Informationen, die die tatsächlichen Auswirkungen des Virus auf die Gesundheit und das Leben der Menschen widerspiegeln. Diese realen Daten [RWD] bieten eine beispiellose Gelegenheit, COVID-19 zu verstehen, aber auch eine wichtige analytische Herausforderung aufgrund der Unähnlichkeit und Heterogenität dieser Informationen. Mit komplementären Datenquellen aus der primären Gesundheitsversorgung und Krankenhäusern zielt dieses Projekt darauf ab, einen methodischen Rahmen für die Datenharmonisierung, Verknüpfung und analytische Entwicklung eines neuartigen Instruments für die Multi-State-Risikovorhersage zu schaffen, das unter anderem die Rolle von Komorbiditäten bei der Vorhersage des Fortschreitens von COVID-19 in den Schweregrad und die anschließende Genesung oder den Tod identifiziert. Diese Forschung wird ein einzigartiges Instrument für die Risikoschichtung und Ressourcenallokation angesichts aktueller und zukünftiger Epidemien bieten und als Nachweis für die Nützlichkeit von RWD und die Durchführbarkeit der Anpassung dieses neuartigen methodischen Rahmens an andere Länder/Settings auf der Grundlage lokaler Daten dienen." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2372 description "In de loop van de COVID-19-uitbraak is een schat aan gegevens verzameld uit de inspanningen van de gezondheidsstelsels om de pandemie te boven te komen. Maandenlange contacten van patiënten met primaire tot tertiaire zorgsystemen laten een schat aan waardevolle informatie achter die de werkelijke impact van het virus op de gezondheid en het leven van mensen weerspiegelt. Deze gegevens uit de praktijk bieden een ongeëvenaarde kans om COVID-19 te begrijpen, maar ook een belangrijke analytische uitdaging vanwege de ongelijksoortige en heterogene aard van deze informatie. Met behulp van aanvullende gegevensbronnen uit de eerstelijnsgezondheidszorg en ziekenhuizen heeft dit project tot doel een methodologisch kader op te zetten voor gegevensharmonisatie, koppeling en analytische ontwikkeling van een nieuw instrument voor multi-state risicovoorspelling dat onder meer de rol van comorbiditeiten identificeert bij het voorspellen van COVID-19-progressie in ernst en daaropvolgend herstel of overlijden. Dit onderzoek zal een uniek instrument bieden voor risicostratificatie en toewijzing van middelen in het licht van huidige en toekomstige epidemieën en zal dienen als een bewijs van het concept van het nut van RWD en de haalbaarheid van de aanpassing van dit nieuwe methodologische kader aan andere landen / instellingen op basis van lokale gegevens." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2375 description "Dans notre monde en pleine urbanisation, les problèmes de santé chroniques associés à la vie urbaine sont à la hausse. L'un des principaux défis actuels est de démêler le rôle de l'accès réduit et de la réduction de la qualité et de la quantité de la nature et de la biodiversité dans ces milieux de vie. L'amélioration du fonctionnement immunitaire apparaît comme un candidat prometteur pour une voie centrale entre la nature et la santé. Malgré les preuves croissantes que les personnes ayant un microbiome diversifié ou qui interagissent avec les espaces verts jouissent d'une meilleure santé, les études n'ont pas encore examiné directement comment les espaces verts urbains riches en biodiversité pourraient modifier le microbiome humain et réduire les maladies chroniques. Un autre défi consiste à améliorer l'accès à la nature pour tous, qui est inégalement réparti entre les groupes sociaux ayant des origines socio-économiques et culturelles différentes. Dans ce projet, le microbiome environnemental, défini comme les microbes dans le sol, sur les plantes, et associé à la poussière d'air, sera ciblé, ainsi que sa distribution sociale. B@SEBALL étudiera comment la biodiversité dans l’environnement scolaire/de jeu peut avoir une incidence positive sur la santé des enfants (prévalence de l’asthme et des allergies) et le bien-être mental et comment cela peut être lié à la diversité du microbiome humain. B@SEBALL étudiera également les possibilités de réduire les inégalités de santé chez les enfants grâce à la biodiversité dans les environnements scolaires. En outre, B@SEBALL étudiera comment la gestion et la conception des écoles / terrains de jeux peuvent bénéficier de ces connaissances, ainsi que des politiques, de l'éducation et des pratiques familiales pertinentes. Grâce à ses partenaires, B@SEBALL peut s'appuyer sur des projets scolaires établis visant à verdir les terrains de jeux: Flandre (MOS) et Wallonie & Bruxelles (GoodPlanet Belgique)." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2375 description "In onze snel verstedelijkende wereld nemen chronische gezondheidsproblemen in verband met stedelijk leven toe. Een van de belangrijkste huidige uitdagingen is het ontrafelen van de rol van verminderde toegang tot en verminderde kwaliteit en kwantiteit van natuur en biodiversiteit in deze leefomgevingen. Verbeterd immuunsysteem komt naar voren als een veelbelovende kandidaat voor een centrale route tussen natuur en gezondheid. Ondanks het toenemende bewijs dat mensen met een divers microbioom of die interactie hebben met groene ruimten een betere gezondheid hebben, moeten studies nog direct onderzoeken hoe biodiverse stedelijke groene ruimten het menselijke microbioom kunnen wijzigen en chronische ziekten kunnen verminderen. Een andere uitdaging is het verbeteren van de toegang tot de natuur voor iedereen, die ongelijk verdeeld is over sociale groepen met verschillende sociaal-economische en culturele achtergronden. In dit project zal het milieumicrobioom, gedefinieerd als de microben in de bodem, op planten en geassocieerd met luchtstof, worden gericht, evenals de sociale distributie ervan. B@SEBALL zal onderzoeken hoe biodiversiteit in de school-/speeltuinomgeving de gezondheid van kinderen (astma- en allergieprevalentie) en het geestelijk welzijn positief kan beïnvloeden en hoe dit kan worden gekoppeld aan de diversiteit van het menselijke microbioom. B@SEBALL zal ook de mogelijkheden onderzoeken voor het verminderen van gezondheidsongelijkheden onder kinderen via biodiversiteit op schoolomgevingen. Verder zal B@SEBALL onderzoeken hoe school-/speeltuinmanagement en -ontwerp kunnen profiteren van deze kennis, evenals relevante beleids-, onderwijs- en gezinspraktijken. Via haar partners kan B@SEBALL voortbouwen op gevestigde schoolprojecten gericht op het vergroenen van speeltuinen: Vlaanderen (MOS) en Wallonië & Brussel (GoodPlanet België)." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2375 description "In our rapidly urbanizing world, chronic health conditions associated with urban living are on the rise. One of the main current challenges is unravelling the role of reduced access to and reduced quality and quantity of nature and biodiversity in these living environments. Enhanced immune functioning emerges as one promising candidate for a central pathway between nature and health. Despite mounting evidence that people with a diverse microbiome or who interact with green spaces enjoy better health, studies have yet to directly examine how biodiverse urban green spaces might modify the human microbiome and reduce chronic disease. Another challenge is to enhance access to nature for all, which is unevenly distributed among social groups with different socio-economic and cultural backgrounds. In this project, the environmental microbiome, defined as the microbes in soil, on plants, and associated with air dust, will be targeted, as well as its social distribution. B@SEBALL will investigate how biodiversity in the school/playground environment can positively affect children’s health (asthma and allergy prevalence) and mental well-being and how this can be linked to human microbiome diversity. B@SEBALL will also investigate the opportunities for reducing health inequalities among children via biodiversity at school environments. Further, B@SEBALL will investigate how school/playground management and design can benefit from this knowledge, as well as relevant policy, education and family practices. Through its partners, B@SEBALL can build on established school projects aimed at greening playgrounds: Flanders (MOS) and Wallonia & Brussels (GoodPlanet Belgium). " @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2375 description "In unserer schnell verstädternden Welt sind chronische Gesundheitszustände, die mit städtischem Leben verbunden sind, auf dem Vormarsch. Eine der wichtigsten aktuellen Herausforderungen besteht darin, die Rolle des eingeschränkten Zugangs zu und der verringerten Qualität und Quantität der Natur und der biologischen Vielfalt in diesen Lebensräumen zu entwirren. Eine verbesserte Immunfunktion ist ein vielversprechender Kandidat für einen zentralen Weg zwischen Natur und Gesundheit. Trotz zunehmender Beweise dafür, dass Menschen mit einem vielfältigen Mikrobiom oder die mit Grünflächen interagieren, eine bessere Gesundheit genießen, müssen Studien noch direkt untersuchen, wie biodiverse städtische Grünflächen das menschliche Mikrobiom verändern und chronische Krankheiten reduzieren könnten. Eine weitere Herausforderung besteht darin, den Zugang zur Natur für alle zu verbessern, die ungleichmäßig auf soziale Gruppen mit unterschiedlichem sozioökonomischem und kulturellem Hintergrund verteilt ist. In diesem Projekt wird das Umweltmikrobiom, definiert als die Mikroben im Boden, auf Pflanzen und im Zusammenhang mit Luftstaub, sowie seine soziale Verteilung ins Visier genommen. B@SEBALL wird untersuchen, wie sich die biologische Vielfalt in der Schul- und Spielplatzumgebung positiv auf die Gesundheit von Kindern (Asthma- und Allergieprävalenz) und das psychische Wohlbefinden auswirken kann und wie dies mit der Vielfalt des menschlichen Mikrobioms in Verbindung gebracht werden kann. B@SEBALL wird auch die Möglichkeiten untersuchen, gesundheitliche Ungleichheiten bei Kindern durch Biodiversität in Schulumgebungen zu reduzieren. Darüber hinaus wird B@SEBALL untersuchen, wie Schul-/Spielplatzmanagement und -design von diesem Wissen sowie relevanten politischen, pädagogischen und familiären Praktiken profitieren können. Durch seine Partner kann B@SEBALL auf etablierten Schulprojekten aufbauen, die auf die Begrünung von Spielplätzen abzielen: Flandern (MOS) und Wallonien & Brüssel (GoodPlanet Belgien)." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2378 description "De epidemiologische surveillance van HIV in België is gebaseerd op verschillende gegevensverzamelingen uitgevoerd door Sciensano. Nationale gegevens worden verzameld bij de HIV-referentiecentra (HRC's) en AIDS-referentielaboratoria (ARL's): a) nationale gegevensverzameling van alle HIV-gediagnosticeerde patiënten in België; b) nationale gegevensverzameling van alle hiv-patiënten in de zorg, door middel van een uitputtende gegevensverzameling van alle viral load-maatregelen die in België zijn uitgevoerd en een gegevensverzameling van demografische, biologische, immunologische, behandelings- en overlijdensgegevens van patiënten in de zorg in de HRC's (ongeveer 80 % van alle patiënten in de zorg in België); c) een verzameling laboratoriumgegevens over de viro-immunologische follow-up van alle pasgeborenen van hiv-positieve moeders; d) een nationale gegevensverzameling van profylaxe-episodes na blootstelling. Sinds het begin van de HIV-epidemie maakt deze surveillance het mogelijk om de trends in het aantal mensen met de diagnose HIV en het aantal patiënten in medische follow-up te volgen, evenals om bepaalde sociaal-demografische factoren te identificeren die verband houden met het risico op HIV-infectie of van een pejoratieve klinische uitkomst. Deze informatie helpt gezondheidsautoriteiten en hiv-stakeholders om te beslissen over empirisch onderbouwde hiv-preventie- en zorgstrategieën en doelgroepen te definiëren voor op maat gemaakte interventies. Statbel verzamelt, produceert en verspreidt betrouwbare en relevante cijfers over de Belgische economie, samenleving en territorium. De verzameling is gebaseerd op administratieve gegevensbronnen en enquêtes. Dit project heeft tot doel de hiv-surveillancegegevens te koppelen aan geselecteerde Statbel-informatie. Dit zal het mogelijk maken de kwaliteit van de HIV-surveillancegegevens aanzienlijk te verbeteren door de reeds door Sciensano verzamelde gegevens aan te vullen met aanvullende sociaal-economische en sociaal-demografische informatie over patiëntenprofielen, ontbrekende gegevens in de Sciensano-database in te vullen met demografische gegevens van Statbel, de vitale status van verloren-to-follow-uppatiënten vast te stellen en de informatie over doodsoorzaken aan te vullen. Bovendien zou een koppeling met het register van pasgeborenen het mogelijk maken om meer demografische en klinische informatie te hebben over kinderen geboren uit HIV-positieve vrouwen." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2378 description "Die epidemiologische Überwachung von HIV in Belgien basiert auf mehreren Datenerhebungen von Sciensano. Nationale Daten werden von den HIV-Referenzzentren (HRCs) und AIDS-Referenzlaboratorien (ARLs) erhoben: a) Nationale Datenerhebung aller HIV-Patienten in Belgien; b) Nationale Datenerhebung aller HIV-Patienten in Pflege, durch eine umfassende Datenerhebung aller in Belgien durchgeführten Viruslastmaßnahmen und eine Datenerhebung von demografischen, biologischen, immunologischen, Behandlungs- und Sterbedaten von Patienten in Pflege in den HRCs (rund 80 % aller Patienten in Pflege in Belgien); c) eine Labordatenerhebung zur viro-immunologischen Nachbeobachtung aller Neugeborenen von HIV-positiven Müttern; d) Eine nationale Datensammlung von Post-Expositions-Prophylaxe-Episoden. Seit Beginn der HIV-Epidemie ermöglicht diese Überwachung die Überwachung der Trends bei der Zahl der mit HIV diagnostizierten Personen und der Zahl der Patienten in der medizinischen Nachsorge sowie die Identifizierung bestimmter soziodemografischer Faktoren, die mit dem Risiko einer HIV-Infektion oder eines abwertenden klinischen Ergebnisses verbunden sind. Diese Informationen unterstützen Gesundheitsbehörden und HIV-Stakeholder bei der Entscheidung über evidenzbasierte HIV-Präventions- und -Pflegestrategien und definieren Zielgruppen für maßgeschneiderte Interventionen. Statbel, das belgische Statistikamt, sammelt, erstellt und verbreitet zuverlässige und relevante Zahlen über die belgische Wirtschaft, Gesellschaft und das belgische Staatsgebiet. Die Erhebung basiert auf administrativen Datenquellen und Erhebungen. Dieses Projekt zielt darauf ab, die HIV-Überwachungsdaten mit ausgewählten Statbel-Informationen zu verknüpfen. Dies wird es ermöglichen, die Qualität der HIV-Überwachungsdaten erheblich zu verbessern, indem die bereits von Sciensano gesammelten Daten mit zusätzlichen sozioökonomischen und soziodemografischen Informationen zu Patientenprofilen vervollständigt werden, fehlende Daten in der Sciensano-Datenbank mit demografischen Daten von Statbel ausgefüllt werden, der Vitalstatus von verlorenen Patienten ermittelt wird und die Informationen über Todesursachen vervollständigt werden. Darüber hinaus würde eine Verknüpfung mit dem Neugeborenenregister es ermöglichen, mehr demografische und klinische Informationen über Kinder zu erhalten, die von HIV-positiven Frauen geboren wurden." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2378 description "La surveillance épidémiologique du VIH en Belgique repose sur plusieurs collectes de données réalisées par Sciensano. Les données nationales sont collectées auprès des centres de référence VIH (HRC) et des laboratoires de référence SIDA (ARL): a) Collecte de données nationales de tous les patients diagnostiqués VIH en Belgique; b) Collecte de données nationales de tous les patients séropositifs pris en charge, grâce à une collecte de données exhaustive de toutes les mesures de charge virale effectuées en Belgique et à une collecte de données démographiques, biologiques, immunologiques, de traitement et de décès des patients pris en charge dans les CDH (environ 80 % de tous les patients pris en charge en Belgique); c) Une collecte de données de laboratoire sur le suivi viro-immunologique de tous les nouveau-nés de mères séropositives; d) Une collecte nationale de données sur les épisodes de prophylaxie post-exposition. Depuis le début de l'épidémie de VIH, cette surveillance permet de suivre l'évolution du nombre de personnes diagnostiquées avec le VIH et du nombre de patients en suivi médical, ainsi que d'identifier certains facteurs sociodémographiques associés au risque d'infection par le VIH ou à un résultat clinique péjoratif. Ces informations aident les autorités sanitaires et les parties prenantes du VIH à décider de stratégies de prévention et de soins du VIH fondées sur des données probantes et à définir des groupes cibles pour des interventions sur mesure. Statbel, l'office statistique belge collecte, produit et diffuse des chiffres fiables et pertinents sur l'économie, la société et le territoire belges. La collecte est basée sur des sources de données administratives et des enquêtes. Ce projet vise à établir un lien entre les données de surveillance du VIH et certaines informations Statbel. Cela permettra d'améliorer considérablement la qualité des données de surveillance du VIH en complétant les données déjà collectées par Sciensano avec des informations socio-économiques et socio-démographiques supplémentaires sur les profils des patients, en remplissant les données manquantes dans la base de données Sciensano avec des données démographiques de Statbel, en vérifiant l'état vital des patients perdus de vue et en complétant les informations sur les causes de décès. De plus, un lien avec le registre des nouveau-nés permettrait d'avoir plus d'informations démographiques et cliniques sur les enfants nés de femmes séropositives." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2378 description "The epidemiological surveillance of HIV in Belgium is based on several data collections carried out by Sciensano. National data are collected from the HIV reference centres (HRCs) and AIDS reference laboratories (ARLs): a) National data collection of all HIV diagnosed patients in Belgium; b) National data collection of all HIV patients in care, through an exhaustive data collection of all viral load measures performed in Belgium and a data collection of demographic, biological, immunological, treatment and death data of patients in care in the HRCs (around 80 % of all patients in care in Belgium); c) A laboratory data collection on viro-immunological follow-up of all new-borns from HIV positive mothers; d) A national data collection of post-exposure prophylaxis episodes. Since the beginning of the HIV epidemic, this surveillance enables the monitoring of the trends in number of people diagnosed with HIV and number of patients in medical follow-up, as well as to identify certain socio-demographic factors associated with the risk of HIV infection or of a pejorative clinical outcome. This information supports health authorities and HIV stakeholders to decide on evidence-based HIV prevention and care strategies and define target groups for tailored interventions. Statbel, the Belgian statistical office collects, produces and disseminates reliable and relevant figures on the Belgian economy, society and territory. The collection is based on administrative data sources and surveys. This project aims to link the HIV surveillance data with selected Statbel information. This will permit to greatly improve the quality of the HIV surveillance data by completing the data already collected by Sciensano with additional socio-economic and socio-demographic information on patients profiles, filling in missing data in the Sciensano database with demographics from Statbel, ascertaining vital status of lost-to-follow-up patients and completing the information on causes of death. Additionally, a linkage with the new-born registry would permit to have more demographic and clinical information on children born from HIV-positive women." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b238 description "06314e3b-d644-40c1-8503-7ce978eac877 Data User JSON" @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2381 description "Exporter de manière automatique, anonyme et conforme au RGPD les données du dossier médical électronique MediSpring, utilisé dans la plupart des centres de santé communautaires, à des fins épidémiologiques et de recherche de manière agrégée. Le cadre d'un centre de santé communautaire est très spécifique dans le système de santé en Belgique, les patients issus de classes socio-économiques faibles sont plus représentés que dans d'autres pratiques de groupe et les soins sont dispensés dans un cadre multidisciplinaire. Les soins primaires sont par définition des soins centrés sur la personne, ce qui implique que non seulement les données sur la morbidité sont importantes, mais aussi le contexte et le bien-être du patient. Dans MediSpring, les données sont enregistrées dans un épisode de soins. Tous les soins apportés à un problème de santé sont liés à ce «zorgelement» et seront exportés en tant que tels." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2381 description "Om automatisch, anoniem en GDPR-proof gegevens uit het elektronische medische dossier te exporteren, MediSpring, in gebruik in de meeste gemeenschapsgezondheidscentra, voor epidemiologisch en onderzoeksgebruik op een geaggregeerde manier. De inrichting van een gemeenschapsgezondheidscentrum is zeer specifiek in het gezondheidszorgsysteem in België, patiënten uit lage sociaaleconomische klassen zijn meer vertegenwoordigd dan in andere groepspraktijken en zorg wordt gegeven in een multidisciplinaire setting. Primaire zorg is per definitie persoonsgerichte zorg, dit impliceert dat niet alleen morbiditeitsgegevens belangrijk zijn, maar ook de context en het welzijn van de patiënt. In MediSpring worden gegevens geregistreerd in een aflevering van zorg. Alle zorg voor een heideprobleem is verbonden aan dit “zorgelement” en zal als zodanig worden geëxporteerd." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2381 description "To export in an automatic, anonymous and GDPR proof data from the electronic medical record, MediSpring, in use in most community health centers, for epidemiological and research use in an aggregated way. The setting of a community health center is very specific in the health care system in Belgium, patients from low socio-economic classes are more represented than in other group practices and care is given in a multi-disciplinary setting. Primary Care is by definition person-centered care, this implies that not only morbidity data is important, but also the context and well fare of the patient. In MediSpring data is registered in an episode of care. All care given for an heath problem is attached to this “zorgelement”, and will be exported as such." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2381 description "Um in einer automatischen, anonymen und DSGVO-sicheren Daten aus der elektronischen Krankenakte, MediSpring, in Verwendung in den meisten Gesundheitszentren der Gemeinschaft, für epidemiologische und Forschungszwecke in aggregierter Weise zu exportieren. Die Einrichtung eines kommunalen Gesundheitszentrums ist im belgischen Gesundheitssystem sehr spezifisch, Patienten aus niedrigen sozioökonomischen Klassen sind stärker vertreten als in anderen Gruppenpraxen und die Versorgung erfolgt in einem multidisziplinären Umfeld. Primary Care ist per definitionem eine personenzentrierte Versorgung, was bedeutet, dass nicht nur Morbiditätsdaten wichtig sind, sondern auch der Kontext und die Wohlfahrt des Patienten. In MediSpring werden Daten in einer Pflegephase erfasst. Diesem „zorgelement“ ist jede Pflege für ein Heideproblem beigefügt und wird als solches exportiert." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2384 description "Das SPEADIS-Projekt wurde entwickelt, um innerhalb von Sciensano Kapazitäten im Bereich der Überwachung der sozialen Teilhabe von Menschen mit chronischen Erkrankungen aufzubauen. Das Projekt wird bestehende Datenbanken (die von Sciensano-Wissenschaftlern verwaltet werden) mit zusätzlichen Informationen auf individueller Ebene über den sozioökonomischen Status und die selbstberichteten Ergebnisse und Erfahrungen bereichern. Die drei Hauptziele von SPEADIS bestehen darin, (1) den Zusammenhang zwischen Behinderung und sozialer Teilhabe zu messen; sondern auch (2) Instrumente für die elektronische Erfassung der von den Patienten berichteten Ergebnisse und Erfahrungen zu entwickeln und umzusetzen und schließlich (3) die Auswirkungen kontextbezogener Merkmale im Zusammenhang mit den Gesundheits- und Sozialversicherungssystemen auf die Assoziation von Behinderung und Teilhabe (vgl. obj. 1) und auf die von den Patienten berichteten Ergebnisse und Erfahrungen (vgl. obj. 2) zu bewerten. Sciensano wird dann zu einem wichtigen Akteur auf nationaler Ebene beim Verständnis der Determinanten der „Health & Work“-Beziehung, aber auch zu einem wichtigen Partner für internationale Kooperationen." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2384 description "Het SPEADIS-project is ontworpen om binnen Sciensano capaciteit op te bouwen op het gebied van toezicht op de sociale participatie van mensen met chronische aandoeningen. Het project zal bestaande databanken (die door wetenschappers van Sciensano worden beheerd) verrijken met aanvullende informatie op individueel niveau over de sociaaleconomische status en zelfgerapporteerde resultaten en ervaringen. De drie hoofddoelstellingen van SPEADIS zijn (1) het meten van het verband tussen handicap en sociale participatie; maar ook om (2) instrumenten te ontwikkelen en toe te passen voor het elektronisch verzamelen van door de patiënt gerapporteerde resultaten en ervaringen en ten slotte om (3) het effect te beoordelen van contextuele kenmerken die verband houden met de gezondheidszorg- en socialezekerheidsstelsels, op de associatie van handicap en participatie (zie punt 1) en op de door de patiënt gerapporteerde resultaten en ervaringen (zie punt 2). Sciensano zal dan op nationaal niveau een belangrijke speler worden bij het begrijpen van de determinanten van de “Health & Work”-relatie, maar ook een belangrijke partner voor internationale samenwerkingen." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2384 description "Le projet SPEADIS a été conçu afin de renforcer les capacités au sein de Sciensano dans le domaine de la surveillance de la participation sociale des personnes vivant avec des maladies chroniques. Le projet enrichira les bases de données existantes (et gérées par des scientifiques de Sciensano) avec des informations supplémentaires au niveau individuel, concernant le statut socio-économique et les résultats et expériences autodéclarés. Les trois principaux objectifs de SPEADIS sont (1) de mesurer l'association entre le handicap et la participation sociale; mais aussi 2) développer et mettre en œuvre un ou plusieurs outils pour la collecte électronique des résultats et de l’expérience déclarés par les patients et, enfin, 3) évaluer l’incidence des caractéristiques contextuelles, liées aux systèmes de soins de santé et de sécurité sociale, sur l’association du handicap et de la participation (cf. obj. 1) et sur les résultats et l’expérience déclarés par les patients (cf. obj. 2). Sciensano deviendra alors un acteur clé au niveau national dans la compréhension des déterminants de la relation «Health & Work», mais aussi un partenaire majeur pour les collaborations internationales." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2384 description "The SPEADIS project has been designed in order to build capacity within Sciensano in the field of surveillance of social participation of people living with chronic conditions. The project will enrich existing databases (and managed by Sciensano scientists) with additional information at the individual level, concerning the socioeconomic status and self-reported outcomes and experience. The three main objectives of SPEADIS are to (1) measure the association between disability and social participation; but also to (2) develop and implement tool(s) for the e-collection of patient-reported outcomes and experience and finally to (3) assess the impact of contextual features, related to the healthcare and social security systems, on the association of disability and participation (cfr obj. 1) and on the patient-reported outcomes and experience (cfr obj. 2). Sciensano will then become a key player at national level in understanding the determinants of the “Health & Work” relationship, but also a major partner for international collaborations." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2387 description "De Belgische Hernia-database heeft als belangrijkste doelstelling de evaluatie van de korte- en langetermijnresultaten van ventrale hernia-chirurgie in Belgische ziekenhuizen op dezelfde gestandaardiseerde manier als in Denemarken bij opeenvolgende patiënten die chirurgisch worden behandeld voor een ventrale hernia. De gegevens die voor dit project zullen worden verzameld, zullen wetenschappelijk bewijs leveren voor herziene aanbevelingen en richtsnoeren. Dit project heeft een looptijd van 5 jaar (met jaarlijkse evaluatie) en kan op lange termijn worden voortgezet." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2387 description "Die belgische Hernie-Datenbank hat als Hauptziel die Bewertung des kurz- und langfristigen Ergebnisses der ventralen Herniechirurgie in belgischen Krankenhäusern in der gleichen standardisierten Weise wie in Dänemark bei aufeinanderfolgenden Patienten, die chirurgisch für eine ventrale Hernie behandelt werden. Die für dieses Projekt gesammelten Daten werden wissenschaftliche Erkenntnisse für überarbeitete Empfehlungen und Leitlinien liefern. Dieses Projekt hat eine Laufzeit von 5 Jahren (mit jährlicher Evaluierung) und kann langfristig fortgesetzt werden." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2387 description "La base de données belge sur la hernie a pour objectif principal d'évaluer les résultats à court et à long terme de la chirurgie de la hernie ventrale dans les hôpitaux belges de la même manière normalisée qu'au Danemark chez des patients consécutifs traités chirurgicalement pour une hernie ventrale. Les données qui seront recueillies dans le cadre de ce projet fourniront des preuves scientifiques à l'appui de recommandations et de lignes directrices révisées. Ce projet durera 5 ans (avec évaluation annuelle) et pourrait se poursuivre à long terme." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2387 description "The Belgian Hernia database has as main objective the evaluation of short-term and long- term outcome of ventral hernia surgery in Belgian hospitals in the same standardized way as in Denmark in consecutive patients treated surgically for a ventral hernia. The data that will be collected for this project will provide scientific evidence for revised recommendations and guidelines. This project will run for 5 years (with annual evaluation) with potential long-term continuation." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b239 description "06314e3b-d644-40c1-8503-7ce978eac877 Legal JSON" @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2390 description "Die Frühgeburt ist definiert als vor der 37. Schwangerschaftswoche geboren und hat eine Weltschätzung von 9,6% aller Lebendgeburten. Ein bis 2% der Frühgeborenen werden vor der 32. Schwangerschaftswoche geboren oder haben ein Geburtsgewicht unter 1500g. Diese Gruppe trägt überproportional zur Sterblichkeits- und Morbiditätslast im Zusammenhang mit der Frühgeburtlichkeit bei. Fünfzehn bis 25 % der überlebenden Säuglinge weisen eine neurologische Entwicklung oder eine körperliche Beeinträchtigung auf. Hauptkomplikationen sind Zerebralparese, kognitive Beeinträchtigung, neurosensorische Funktionsveränderungen, Verhalten, Aufmerksamkeitsdefizit- und Hyperaktivitätsstörungen sowie Lungeninsuffizienz. Darüber hinaus haben immer mehr Erkrankungen im Erwachsenenalter wie Herz-Kreislauf-Erkrankungen oder Adipositas ihren Ursprung in der Prä- und Perinatalperiode. Frühgeburtlichkeit in Kombination mit Wachstumsverzögerung begünstigt das Auftreten dieser Krankheiten im späteren Leben. Kontinuierliche Verbesserung der neonatalen Versorgung ist ein wichtiges Thema in der öffentlichen Gesundheit. Auf der Ebene einer einzelnen Neugeborenen-Intensivstation ist das Benchmarking mit anderen Einheiten eines der stärksten Instrumente zur Verbesserung. Es besteht ein internationaler Konsens über die Registrierung relevanter Artikel für sehr frühgeborene Säuglinge, um Vergleiche zur Verfügung zu stellen. Benchmarking und Feedback an die Einheiten helfen ihnen, ihre Leistung zu verstehen. In Belgien wurde das nationale Neugeborenennetz durch ein Königliches Dekret (15-2-1999) umgesetzt, in dem die Aufgaben der Ärztekollegien und je nach Gesundheitsministerium beschrieben werden. Die Kollegien müssen Qualitätsindikatoren und Bewertungskriterien festlegen, die elektronisch registriert werden müssen. Das erste College of Physicians in Neonatal Intensive Care (NIC) wurde 2004 nominiert. Die Teilnahme ist freiwillig, wird aber von den Gesundheitsbehörden empfohlen. Im Jahr 2008 haben wir eine neue Software (eNewborn) eingeführt, eine einzigartige Webanwendung auf dem neuesten Stand der Technik, die Online-Benchmarking und -Reporting ermöglicht (Demo www.enewborn.org). Seither ist die Beteiligung 2011 auf 100% gestiegen und wird aufrechterhalten. Artikel werden online oder durch Hochladen von Dateien eingegeben. Es werden zwei Gruppen von Gegenständen registriert: Gegenstände im Zusammenhang mit neonatalen Merkmalen und der Entwicklung während des NIC-Krankenhausaufenthalts Intensiv und Gegenstände für die europäische Registrierung (Euroneonet/e-Newborn). Der Satz von Gegenständen für nosokomiale Infektionen (Neokiss) wird getrennt beschrieben. Die Items für nosokomiale Infektionen sowie die Follow-up Items und die Datenbank werden als separates Projekt beschrieben." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2390 description "La prématurité est définie comme étant née avant 37 semaines de gestation et a une estimation mondiale de 9,6% de toutes les naissances vivantes. Un à 2% des nourrissons prématurés sont nés avant 32 semaines de gestation ou ont un poids à la naissance inférieur à 1500g. Ce groupe contribue de manière disproportionnée au fardeau de la mortalité et de la morbidité liées à la prématurité. Quinze à 25 % des nourrissons survivants présenteront un développement neurologique ou une déficience physique. Les principales complications sont la paralysie cérébrale, les troubles cognitifs, les altérations de la fonction neurosensorielle, le comportement, les troubles du déficit de l'attention et de l'hyperactivité et l'insuffisance pulmonaire. En outre, un nombre croissant de maladies à l'âge adulte, telles que les maladies cardiovasculaires ou l'obésité, trouvent leur origine dans la période prénatale et périnatale. La prématurité combinée à un retard de croissance favorise l'apparition de ces maladies plus tard dans la vie. L'amélioration continue des soins néonatals est un enjeu majeur de la santé publique. Au niveau d'une unité individuelle de soins intensifs néonatals, l'un des meilleurs outils d'amélioration est la comparaison avec d'autres unités. Il existe un consensus international sur l'enregistrement des articles pertinents sur les nourrissons très prématurés pour rendre les comparaisons disponibles. L'analyse comparative et la rétroaction aux unités les aident à comprendre leur rendement. En Belgique, le réseau néonatal national a été mis en œuvre par un arrêté royal (15-2-1999) décrivant les tâches des collèges de médecins et dépendant du ministère de la santé. Les collèges doivent définir des indicateurs de qualité et des critères d'évaluation qui doivent être enregistrés par voie électronique. Le premier College of Physicians in Neonatal Intensive Care (NIC) a été nommé en 2004. La participation est volontaire mais recommandée par les autorités sanitaires. En 2008, nous avons introduit un nouveau logiciel (eNewborn) qui est une application Web unique à la pointe de la technologie permettant l'analyse comparative et le reporting en ligne (démo www.enewborn.org). Depuis lors, la participation est passée à 100 % en 2011 et est maintenue. Les éléments sont entrés en ligne ou en téléchargeant des fichiers. Deux séries d'articles sont enregistrées: Articles liés aux caractéristiques néonatales et à l'évolution pendant le séjour hospitalier NIC Intensif et Articles pour l'enregistrement européen (Euroneonet / e-Newborn). L'ensemble des éléments pour les infections nosocomiales (Neokiss) est décrit séparément. Les éléments pour les infections nosocomiales et les éléments de suivi et la base de données sont décrits comme un projet séparé." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2390 description "Prematuriteit wordt gedefinieerd als geboren vóór 37 weken zwangerschap en heeft een wereldwijde schatting van 9,6% van alle levendgeborenen. Een tot 2% van de te vroeg geboren baby's wordt geboren vóór 32 weken zwangerschap of heeft een geboortegewicht van minder dan 1500 g. Deze groep draagt onevenredig bij aan de last van mortaliteit en morbiditeit in verband met prematuriteit. Vijftien tot 25 % van de overlevende baby's zal neurologische ontwikkeling of lichamelijke beperkingen vertonen. Belangrijkste complicaties zijn hersenverlamming, cognitieve stoornissen, neurosensorische functieveranderingen, gedrag, aandachtstekort en hyperactiviteitsstoornissen en pulmonale insufficiëntie. Bovendien hebben een toenemend aantal ziekten op volwassen leeftijd, zoals hart- en vaatziekten of obesitas, hun oorsprong in de pre- en perinatale periode. Prematuriteit in combinatie met groeiachterstand bevordert het uiterlijk van die ziekten op latere leeftijd. Voortdurende verbetering van de neonatale zorg is een belangrijk probleem in de volksgezondheid. Op het niveau van een individuele neonatale intensive care-eenheid is benchmarking met andere eenheden een van de sterkste hulpmiddelen voor verbetering. Er is een internationale consensus over de registratie van relevante items op de zeer vroeggeboren baby's om vergelijkingen beschikbaar te maken. Benchmarking en feedback aan de eenheden helpt hen bij het begrijpen van hun prestaties. In België is het nationale neonatale netwerk geïmplementeerd door middel van een koninklijk besluit (15-2-1999) waarin de taken van de colleges van artsen en afhankelijk van het ministerie van Volksgezondheid worden beschreven. De colleges moeten kwaliteitsindicatoren en evaluatiecriteria vaststellen die elektronisch moeten worden geregistreerd. Het eerste College of Physicians in Neonatal Intensive Care (NIC) werd in 2004 genomineerd. Deelname is op vrijwillige basis, maar wordt aanbevolen door de gezondheidsautoriteiten. In 2008 introduceerden we een nieuwe software (eNewborn), een unieke state-of-the-art webapplicatie die online benchmarking en rapportage mogelijk maakt (demo www.enewborn.org). Sindsdien is de participatie gestegen tot 100% in 2011 en wordt deze gehandhaafd. Items worden online ingevoerd of door het uploaden van bestanden. Twee sets van items worden geregistreerd: items met betrekking tot neonatale kenmerken en evolutie tijdens NIC-ziekenhuisverblijf Intensief en items voor de Europese registratie (Euroneonet / e-Newborn). De set van items voor nosocomiale infecties (Neokiss) wordt apart beschreven. De items voor nosocomiale infecties en de Follow-up items en Database worden beschreven als een apart project." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2390 description "Prematurity is defined as born before 37 weeks of gestation and has a world estimate of 9.6% of all live births. One to 2% of the preterm infants are born before 32 weeks of gestation or have a birth weight below 1500g. This group contributes disproportionally to the burden of mortality and morbidity related to prematurity. Fifteen to 25 % of the surviving infants will present neurodevelopment or physical impairment. Main complications are cerebral palsy, cognitive impairment, neurosensory function alterations, behaviour, attention deficit and hyperactivity disorders and pulmonary insufficiency. Furthermore an increasing number of diseases in adulthood like cardiovascular diseases or obesity have their origin in the pre- and perinatal period. Prematurity combined with growth retardation favors appearance of those diseases in later life. Continuous improving of neonatal care is a major issue in public health. At the level of an individual neonatal intensive care unit, one of the strongest tools for improvement is benchmarking with other units. There is an international consensus on the registration of relevant items on the very preterm infants to make comparisons available. Benchmarking and feedback to the units helps them in understanding their performance. In Belgium the national neonatal network has been implemented through a Royal Decree (15-2-1999) describing the tasks of the Colleges of Physicians and depending on the Ministery of Health. The Colleges have to define quality indicators and evaluation criteria which have to be registered electronically. The first College of Physicians in Neonatal Intensive Care (NIC) was nominated in 2004. Participation is on a voluntary basis but recommended by the health authorities. In 2008 we introduced a new software (eNewborn) which is a unique state of the art web application allowing online benchmarking and reporting (demo www.enewborn.org). Since then the participation increased to 100% in 2011 and is maintained. Items are entered online or by uploading of files. Two sets of items are registered: items related to neonatal characteristics and evolution during NIC hospital stay Intensive and Items for the European registration (Euroneonet/e-Newborn). The set of items for nosocomial infections (Neokiss) is described apart. The items for nosocomial infections and the Follow-up items and Database are described as a separated project." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2393 description "Infectie is wereldwijd een van de belangrijkste oorzaken van neonatale morbiditeit en mortaliteit. Het heeft ook een aanzienlijk negatief effect op het verblijf in het ziekenhuis en de ziekenhuiskosten. De vooruitgang op de neonatale intensive care heeft het mogelijk gemaakt om de sterfte onder te vroeg geboren baby's met een zeer laag geboortegewicht te verminderen, maar deze te vroeg geboren baby's lopen een bijzonder hoog risico op het ontwikkelen van nosocomiale infecties. Surveillance heeft zich bewezen als een effectieve methode om de frequentie van nosocomiale infecties te verminderen. Een belangrijk onderdeel van het surveillancesysteem is de vergelijking van infectiepercentages. Landelijke referentiegegevens zijn nodig voor het vergelijken van infectiepercentages en voor het evalueren van de efficiëntie van preventieve maatregelen. Het doel van het project is om landelijke referentiegegevens over de frequentie van nosocomiale infecties bij premature baby's beschikbaar te maken. Speciaal ontwikkelde definities worden gebruikt voor de diagnose van de drie soorten infecties die worden gevolgd: pneumonie, primaire bloedbaaninfecties en necrotiserende enterocolitis. Prestatie-indicatoren als gelaagde incidentiedichtheid (infecties/1000 patiëntdagen) en apparaatgerelateerde infectiepercentages per 1000 apparaatdagen worden berekend per BW-klasse (minder dan 500 g, 501-999 g en 1000 tot 1499 g)." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2393 description "Infection is one of the most important reasons for neonatal morbidity and mortality worldwide. It has also a significant negative impact on hospital stay and hospital costs. Progress in neonatal intensive care has made it possible to decrease mortality among preterm infants with very low birth weights, but these preterm infants are at especially high risk for developing nosocomial infections. Surveillance has proven itself to be an effective method for reducing the frequency of nosocomial infections. An important part of the surveillance system is the comparison of infection rates. Nationwide reference data are necessary for comparing infection rates and for evaluating the efficiency of preventative measures. The goal of the project is to make nationwide reference data about the frequency of nosocomial infections among preterm infants available. Specially developed definitions are used for the diagnosis of the three kinds of infections tracked: pneumonia, primary bloodstream infections, and necrotizing enterocolitis. Performance indicators as stratified incidence density (infections/1000 patient-days) and device-related infection rates per 1000 device-days are calculated by BW class (less than 500 g, 501-999 g, and 1000 to 1499 g)." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2393 description "Infektion ist einer der wichtigsten Gründe für neonatale Morbidität und Mortalität weltweit. Es hat auch erhebliche negative Auswirkungen auf den Krankenhausaufenthalt und die Krankenhauskosten. Fortschritte in der neonatalen Intensivmedizin haben es ermöglicht, die Sterblichkeit bei Frühgeborenen mit sehr niedrigem Geburtsgewicht zu senken, aber diese Frühgeborenen haben ein besonders hohes Risiko für nosokomiale Infektionen. Die Überwachung hat sich als wirksame Methode zur Verringerung der Häufigkeit nosokomialer Infektionen erwiesen. Ein wichtiger Bestandteil des Überwachungssystems ist der Vergleich der Infektionsraten. Bundesweite Referenzdaten sind notwendig, um Infektionsraten zu vergleichen und die Effizienz von Präventionsmaßnahmen zu bewerten. Ziel des Projektes ist es, bundesweite Referenzdaten zur Häufigkeit nosokomialer Infektionen bei Frühgeborenen zur Verfügung zu stellen. Speziell entwickelte Definitionen werden für die Diagnose der drei Arten von Infektionen verfolgt verwendet: Lungenentzündung, primäre Blutkreislaufinfektionen und nekrotisierende Enterokolitis. Die Leistungsindikatoren als stratifizierte Inzidenzdichte (Infektionen/1000 Patiententage) und gerätebezogene Infektionsraten pro 1000 Gerätetage werden nach BW-Klasse (weniger als 500 g, 501-999 g und 1000 bis 1499 g) berechnet." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2393 description "L'infection est l'une des principales causes de morbidité et de mortalité néonatales dans le monde. Il a également un impact négatif important sur le séjour à l'hôpital et les coûts hospitaliers. Les progrès des soins intensifs néonatals ont permis de réduire la mortalité chez les nourrissons prématurés de très faible poids à la naissance, mais ces nourrissons prématurés présentent un risque particulièrement élevé de développer des infections nosocomiales. La surveillance s'est avérée être une méthode efficace pour réduire la fréquence des infections nosocomiales. Une partie importante du système de surveillance est la comparaison des taux d'infection. Des données de référence nationales sont nécessaires pour comparer les taux d'infection et évaluer l'efficacité des mesures préventives. L'objectif du projet est de fournir des données de référence à l'échelle nationale sur la fréquence des infections nosocomiales chez les nourrissons prématurés. Des définitions spécialement développées sont utilisées pour le diagnostic des trois types d'infections suivies: pneumonie, infections sanguines primaires et entérocolite nécrosante. Les indicateurs de performance tels que la densité d'incidence stratifiée (infections/1000 patients-jours) et les taux d'infection liés au dispositif par 1000 dispositifs-jours sont calculés par classe BW (moins de 500 g, 501-999 g et 1000 à 1499 g)." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2396 description "Die Frühgeburt ist definiert als vor der 37. Schwangerschaftswoche geboren und hat eine Weltschätzung von 9,6% aller Lebendgeburten. Ein bis 2% der Frühgeborenen werden vor der 32. Schwangerschaftswoche geboren oder haben ein Geburtsgewicht unter 1500g. Diese Gruppe trägt überproportional zur Sterblichkeits- und Morbiditätslast im Zusammenhang mit der Frühgeburtlichkeit bei. Fünfzehn bis 25 % der überlebenden Säuglinge weisen eine neurologische Entwicklung oder eine körperliche Beeinträchtigung auf. Hauptkomplikationen sind Zerebralparese, kognitive Beeinträchtigung, neurosensorische Funktionsveränderungen, Verhalten, Aufmerksamkeitsdefizit- und Hyperaktivitätsstörungen sowie Lungeninsuffizienz. Darüber hinaus haben immer mehr Erkrankungen im Erwachsenenalter wie Herz-Kreislauf-Erkrankungen oder Adipositas ihren Ursprung in der Prä- und Perinatalperiode. Frühgeburtlichkeit in Kombination mit Wachstumsverzögerung begünstigt das Auftreten dieser Krankheiten im späteren Leben. Kontinuierliche Verbesserung der neonatalen Versorgung ist ein wichtiges Thema in der öffentlichen Gesundheit. Es besteht ein internationaler Konsens über die Registrierung relevanter Artikel für sehr frühgeborene Säuglinge, um Vergleiche zur Verfügung zu stellen. In Belgien wurde das nationale Neugeborenennetz durch ein Königliches Dekret (15-2-1999) umgesetzt, in dem die Aufgaben der Ärztekollegien und je nach Gesundheitsministerium beschrieben werden. Die Kollegien müssen Qualitätsindikatoren und Bewertungskriterien festlegen, die elektronisch registriert werden müssen. Das erste College of Physicians in Neonatal Intensive Care wurde 2004 nominiert. Artikel werden online oder durch Hochladen von Dateien eingegeben. Es werden drei Gruppen von Gegenständen registriert: Neugeborenenmerkmale, nosokomiale Infektionen und Folgeprodukte. Die Follow-up-Datenbank wurde 2015 gemäß dem „Convention en matière de suivi diagnostic des enfants nes prématurément (RIZIV-INAMI)“ eingerichtet." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2396 description "La prématurité est définie comme étant née avant 37 semaines de gestation et a une estimation mondiale de 9,6% de toutes les naissances vivantes. Un à 2% des nourrissons prématurés sont nés avant 32 semaines de gestation ou ont un poids à la naissance inférieur à 1500g. Ce groupe contribue de manière disproportionnée au fardeau de la mortalité et de la morbidité liées à la prématurité. Quinze à 25 % des nourrissons survivants présenteront un développement neurologique ou une déficience physique. Les principales complications sont la paralysie cérébrale, les troubles cognitifs, les altérations de la fonction neurosensorielle, le comportement, les troubles du déficit de l'attention et de l'hyperactivité et l'insuffisance pulmonaire. En outre, un nombre croissant de maladies à l'âge adulte, telles que les maladies cardiovasculaires ou l'obésité, trouvent leur origine dans la période prénatale et périnatale. La prématurité combinée à un retard de croissance favorise l'apparition de ces maladies plus tard dans la vie. L'amélioration continue des soins néonatals est un enjeu majeur de la santé publique. Il existe un consensus international sur l'enregistrement des articles pertinents sur les nourrissons très prématurés pour rendre les comparaisons disponibles. En Belgique, le réseau néonatal national a été mis en œuvre par un arrêté royal (15-2-1999) décrivant les tâches des collèges de médecins et dépendant du ministère de la santé. Les collèges doivent définir des indicateurs de qualité et des critères d'évaluation qui doivent être enregistrés par voie électronique. Le premier Collège des médecins en soins intensifs néonatals a été nommé en 2004. Les éléments sont entrés en ligne ou en téléchargeant des fichiers. Trois ensembles d'articles sont enregistrés: caractéristiques néonatales, infection nosocomiale et éléments de suivi. La base de données de suivi a été créée en 2015 conformément à la «Convention en matière de suivi diagnostique des enfants nes prématurément (RIZIV-INAMI)»," @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2396 description "Prematuriteit wordt gedefinieerd als geboren vóór 37 weken zwangerschap en heeft een wereldwijde schatting van 9,6% van alle levendgeborenen. Een tot 2% van de te vroeg geboren baby's wordt geboren vóór 32 weken zwangerschap of heeft een geboortegewicht van minder dan 1500 g. Deze groep draagt onevenredig bij aan de last van mortaliteit en morbiditeit in verband met prematuriteit. Vijftien tot 25 % van de overlevende baby's zal neurologische ontwikkeling of lichamelijke beperkingen vertonen. Belangrijkste complicaties zijn hersenverlamming, cognitieve stoornissen, neurosensorische functieveranderingen, gedrag, aandachtstekort en hyperactiviteitsstoornissen en pulmonale insufficiëntie. Bovendien hebben een toenemend aantal ziekten op volwassen leeftijd, zoals hart- en vaatziekten of obesitas, hun oorsprong in de pre- en perinatale periode. Prematuriteit in combinatie met groeiachterstand bevordert het uiterlijk van die ziekten op latere leeftijd. Voortdurende verbetering van de neonatale zorg is een belangrijk probleem in de volksgezondheid. Er is een internationale consensus over de registratie van relevante items op de zeer vroeggeboren baby's om vergelijkingen beschikbaar te maken. In België is het nationale neonatale netwerk geïmplementeerd door middel van een koninklijk besluit (15-2-1999) waarin de taken van de colleges van artsen en afhankelijk van het ministerie van Volksgezondheid worden beschreven. De colleges moeten kwaliteitsindicatoren en evaluatiecriteria vaststellen die elektronisch moeten worden geregistreerd. Het eerste College of Physicians in Neonatal Intensive Care werd in 2004 genomineerd. Items worden online ingevoerd of door het uploaden van bestanden. Er worden drie sets items geregistreerd: neonatale kenmerken, nosocomiale infectie en follow-up items. De follow-updatabank is in 2015 opgezet zoals gespecificeerd in het “Convention en matière de suivi diagnostic des enfants nes prématurément (RIZIV-INAMI)”," @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2396 description "Prematurity is defined as born before 37 weeks of gestation and has a world estimate of 9.6% of all live births. One to 2% of the preterm infants are born before 32 weeks of gestation or have a birth weight below 1500g. This group contributes disproportionally to the burden of mortality and morbidity related to prematurity. Fifteen to 25 % of the surviving infants will present neurodevelopment or physical impairment. Main complications are cerebral palsy, cognitive impairment, neurosensory function alterations, behaviour, attention deficit and hyperactivity disorders and pulmonary insufficiency. Furthermore an increasing number of diseases in adulthood like cardiovascular diseases or obesity have their origin in the pre- and perinatal period. Prematurity combined with growth retardation favors appearance of those diseases in later life. Continuous improving of neonatal care is a major issue in public health. There is an international consensus on the registration of relevant items on the very preterm infants to make comparisons available. In Belgium the national neonatal network has been implemented through a Royal Decree (15-2-1999) describing the tasks of the Colleges of Physicians and depending on the Ministry of Health. The Colleges have to define quality indicators and evaluation criteria which have to be registered electronically. The first College of Physicians in Neonatal Intensive Care was nominated in 2004. Items are entered online or by uploading of files. Three sets of items are registered: neonatal characteristics, nosocomial infection and follow-up items. The follow-up database was created in 2015 as specified in the “Convention en matière de suivi diagnostic des enfants nes prématurément (RIZIV-INAMI)”," @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2399 description " Le service Qualité des laboratoires (Sciensano) fut créée en 1978 par la publication du premier arrêté d'agrément des laboratoires de Biologie Clinique. Jusqu'en 1988, le service s'occupait uniquement de l'agrément des laboratoires pour ce qui concernait leur inspection, le secrétariat de la Commission de Biologie Clinique et de la commission d'appel ainsi que de la gestion purement administrative du contrôle de qualité externe. L'évaluation du contrôle de qualité était alors confiée à des laboratoires de contrôle reconnus à cet effet. La deuxième version de l'arrêté d'agrément des laboratoires de biologie clinique (1989) prévoyait un programme national de contrôle de qualité externe entièrement coordonné par Sciensano. De la sorte, les activités du service devinrent de plus en plus importantes et permirent la mise en place d'une supervision plus uniforme de la qualité des laboratoires. Pour l'organisation des programmes de qualité externe, le service Qualité des laboratoires médicaux dispose d'une accréditation ISO/EIC 17043. Depuis 1993, les laboratoires se sont préparés à l'obligation de travailler dans le cadre d'un système d'assurance qualité, comme fixé dans l'arrêté d'agrément du 3 décembre 1999. Ce projet concerne le QML proficiency test pour “Allergie "." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2399 description "De dienst Kwaliteit van laboratoria (Sciensano) werd opgericht in 1978 bij de publicatie van het eerste erkenningsbesluit van klinische laboratoria. Tot 1988 was de dienst enkel betrokken bij de erkenning van laboratoria voor de inspecties van deze laboratoria, het secretariaat van de Commissie voor Klinische Biologie en de Beroepscommissie en met het administratief beheer van de externe kwaliteitscontroles. De externe kwaliteitsevaluaties werden toevertrouwd aan hiertoe erkende controlelaboratoria. De tweede versie van het erkenningsbesluit (1989) voor klinische laboratoria voorzag in een nationaal gecoördineerd programma van externe kwaliteitsevaluaties door Sciensano. Daardoor werden de activiteiten van de dienst meer en meer belangrijk en kon het toezicht op de kwaliteit van alle laboratoria op een meer uniforme wijze worden gerealiseerd. Vanaf 1993 werden de laboratoria voorbereid op de verplichting tot het werken onder een vastgelegd kwaliteitssysteem, zoals dit werd vastgelegd in het erkenningsbesluit van 3 december 1999. Voor het organiseren van de externe kwaliteitsevaluatieprogramma’s beschikt de dienst Kwaliteit van medische laboratoria over een accreditatie ISO/EIC 17043. Dit project betreft de QML proficiency test voor “Allergie "." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2399 description "Die Abteilung Qualität der Laboratorien (Sciensano) wurde 1978 durch die Veröffentlichung des ersten Zulassungserlasses der Laboratorien für Klinische Biologie gegründet. Bis 1988 befasste sich die Dienststelle ausschließlich mit der Zulassung der Laboratorien für ihre Inspektion, dem Sekretariat der Kommission für Klinische Biologie und der Berufungskommission sowie der rein administrativen Verwaltung der externen Qualitätskontrolle. Die Bewertung der Qualitätskontrolle wurde zu diesem Zweck anerkannten Prüflaboratorien übertragen. Die zweite Fassung der Zulassungsverordnung für Laboratorien für klinische Biologie (1989) sah ein nationales Programm zur externen Qualitätskontrolle vor, das vollständig von Sciensano koordiniert wurde. Auf diese Weise wurden die Tätigkeiten des Dienstes immer wichtiger und ermöglichten eine einheitlichere Überwachung der Qualität der Laboratorien. Für die Organisation der externen Qualitätsprogramme verfügt die Qualitätsabteilung der medizinischen Laboratorien über eine Akkreditierung nach ISO/EIC 17043. Seit 1993 haben sich die Laboratorien auf die Verpflichtung vorbereitet, im Rahmen eines Qualitätssicherungssystems zu arbeiten, wie es in der Zulassungsverordnung vom 3. Dezember 1999 festgelegt ist. Dieses Projekt betrifft den QML proficiency test für „Allergie“." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2399 description "The Laboratory Quality Department (Sciensano) was created in 1978 by the publication of the first decree approving clinical biology laboratories. Until 1988, the department was concerned only with the accreditation of laboratories as regards their inspection, the secretariat of the Clinical Biology Commission and the Appeal Board and the purely administrative management of external quality control. The evaluation of quality control was then entrusted to control laboratories recognized for this purpose. The second version of the Order for the Accreditation of Clinical Biology Laboratories (1989) provided for a national programme of external quality control fully coordinated by Sciensano. As a result, the department's activities became increasingly important and allowed for more uniform supervision of laboratory quality. For the organization of external quality programs, the Quality department of medical laboratories has an ISO/EIC 17043 accreditation. Since 1993, laboratories have prepared themselves for the obligation to work within the framework of a quality assurance system, as laid down in the Accreditation Order of 3 December 1999. This project concerns the QML proficiency test for “Allergy”." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b24 description "Question asked: (NL) Hoeveel potentiële covid19 patiënten hebt u vandaag doorverwezen naar spoed? / (FR) Combien de patients potentiels de covid19 avez-vous référés aux urgences aujourd'hui? name description type required values nr_num_patients_emergency integer yes d_completed Date completed date yes YYYY-MM-DD (ISO8601 format) cd_regio Region string yes VLA:Flemish RegionWAL:Walloon RegionBRU:Brussels Capital Region " @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b240 description "06314e3b-d644-40c1-8503-7ce978eac877 SCRA JSON" @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2402 description " Le service Qualité des laboratoires (Sciensano) fut créée en 1978 par la publication du premier arrêté d'agrément des laboratoires de Biologie Clinique. Jusqu'en 1988, le service s'occupait uniquement de l'agrément des laboratoires pour ce qui concernait leur inspection, le secrétariat de la Commission de Biologie Clinique et de la commission d'appel ainsi que de la gestion purement administrative du contrôle de qualité externe. L'évaluation du contrôle de qualité était alors confiée à des laboratoires de contrôle reconnus à cet effet. La deuxième version de l'arrêté d'agrément des laboratoires de biologie clinique (1989) prévoyait un programme national de contrôle de qualité externe entièrement coordonné par Sciensano. De la sorte, les activités du service devinrent de plus en plus importantes et permirent la mise en place d'une supervision plus uniforme de la qualité des laboratoires. Pour l'organisation des programmes de qualité externe, le service Qualité des laboratoires médicaux dispose d'une accréditation ISO/EIC 17043. Depuis 1993, les laboratoires se sont préparés à l'obligation de travailler dans le cadre d'un système d'assurance qualité, comme fixé dans l'arrêté d'agrément du 3 décembre 1999. Ce projet concerne le QML proficiency test pour “Andrology "." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2402 description "De dienst Kwaliteit van laboratoria (Sciensano) werd opgericht in 1978 bij de publicatie van het eerste erkenningsbesluit van klinische laboratoria. Tot 1988 was de dienst enkel betrokken bij de erkenning van laboratoria voor de inspecties van deze laboratoria, het secretariaat van de Commissie voor Klinische Biologie en de Beroepscommissie en met het administratief beheer van de externe kwaliteitscontroles. De externe kwaliteitsevaluaties werden toevertrouwd aan hiertoe erkende controlelaboratoria. De tweede versie van het erkenningsbesluit (1989) voor klinische laboratoria voorzag in een nationaal gecoördineerd programma van externe kwaliteitsevaluaties door Sciensano. Daardoor werden de activiteiten van de dienst meer en meer belangrijk en kon het toezicht op de kwaliteit van alle laboratoria op een meer uniforme wijze worden gerealiseerd. Vanaf 1993 werden de laboratoria voorbereid op de verplichting tot het werken onder een vastgelegd kwaliteitssysteem, zoals dit werd vastgelegd in het erkenningsbesluit van 3 december 1999. Voor het organiseren van de externe kwaliteitsevaluatieprogramma’s beschikt de dienst Kwaliteit van medische laboratoria over een accreditatie ISO/EIC 17043. Dit project betreft de QML proficiency test voor “Andrology "." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2402 description "Die Abteilung Qualität der Laboratorien (Sciensano) wurde 1978 durch die Veröffentlichung des ersten Zulassungserlasses der Laboratorien für Klinische Biologie gegründet. Bis 1988 befasste sich die Dienststelle ausschließlich mit der Zulassung der Laboratorien für ihre Inspektion, dem Sekretariat der Kommission für Klinische Biologie und der Berufungskommission sowie der rein administrativen Verwaltung der externen Qualitätskontrolle. Die Bewertung der Qualitätskontrolle wurde zu diesem Zweck anerkannten Prüflaboratorien übertragen. Die zweite Fassung der Zulassungsverordnung für Laboratorien für klinische Biologie (1989) sah ein nationales Programm zur externen Qualitätskontrolle vor, das vollständig von Sciensano koordiniert wurde. Auf diese Weise wurden die Tätigkeiten des Dienstes immer wichtiger und ermöglichten eine einheitlichere Überwachung der Qualität der Laboratorien. Für die Organisation der externen Qualitätsprogramme verfügt die Qualitätsabteilung der medizinischen Laboratorien über eine Akkreditierung nach ISO/EIC 17043. Seit 1993 haben sich die Laboratorien auf die Verpflichtung vorbereitet, im Rahmen eines Qualitätssicherungssystems zu arbeiten, wie es in der Zulassungsverordnung vom 3. Dezember 1999 festgelegt ist. Dieses Projekt betrifft den QML proficiency test für „Andrology“." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2402 description "The Laboratory Quality Department (Sciensano) was created in 1978 by the publication of the first decree approving clinical biology laboratories. Until 1988, the department was concerned only with the accreditation of laboratories as regards their inspection, the secretariat of the Clinical Biology Commission and the Appeal Board and the purely administrative management of external quality control. The evaluation of quality control was then entrusted to control laboratories recognized for this purpose. The second version of the Order for the Accreditation of Clinical Biology Laboratories (1989) provided for a national programme of external quality control fully coordinated by Sciensano. As a result, the department's activities became increasingly important and allowed for more uniform supervision of laboratory quality. For the organization of external quality programs, the Quality department of medical laboratories has an ISO/EIC 17043 accreditation. Since 1993, laboratories have prepared themselves for the obligation to work within the framework of a quality assurance system, as laid down in the Accreditation Order of 3 December 1999. This project concerns the QML proficiency test for “Andrology”." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2405 description " Le service Qualité des laboratoires (Sciensano) fut créée en 1978 par la publication du premier arrêté d'agrément des laboratoires de Biologie Clinique. Jusqu'en 1988, le service s'occupait uniquement de l'agrément des laboratoires pour ce qui concernait leur inspection, le secrétariat de la Commission de Biologie Clinique et de la commission d'appel ainsi que de la gestion purement administrative du contrôle de qualité externe. L'évaluation du contrôle de qualité était alors confiée à des laboratoires de contrôle reconnus à cet effet. La deuxième version de l'arrêté d'agrément des laboratoires de biologie clinique (1989) prévoyait un programme national de contrôle de qualité externe entièrement coordonné par Sciensano. De la sorte, les activités du service devinrent de plus en plus importantes et permirent la mise en place d'une supervision plus uniforme de la qualité des laboratoires. Pour l'organisation des programmes de qualité externe, le service Qualité des laboratoires médicaux dispose d'une accréditation ISO/EIC 17043. Depuis 1993, les laboratoires se sont préparés à l'obligation de travailler dans le cadre d'un système d'assurance qualité, comme fixé dans l'arrêté d'agrément du 3 décembre 1999. Ce projet concerne le QML proficiency test pour “bone marrow examination "." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2405 description "De dienst Kwaliteit van laboratoria (Sciensano) werd opgericht in 1978 bij de publicatie van het eerste erkenningsbesluit van klinische laboratoria. Tot 1988 was de dienst enkel betrokken bij de erkenning van laboratoria voor de inspecties van deze laboratoria, het secretariaat van de Commissie voor Klinische Biologie en de Beroepscommissie en met het administratief beheer van de externe kwaliteitscontroles. De externe kwaliteitsevaluaties werden toevertrouwd aan hiertoe erkende controlelaboratoria. De tweede versie van het erkenningsbesluit (1989) voor klinische laboratoria voorzag in een nationaal gecoördineerd programma van externe kwaliteitsevaluaties door Sciensano. Daardoor werden de activiteiten van de dienst meer en meer belangrijk en kon het toezicht op de kwaliteit van alle laboratoria op een meer uniforme wijze worden gerealiseerd. Vanaf 1993 werden de laboratoria voorbereid op de verplichting tot het werken onder een vastgelegd kwaliteitssysteem, zoals dit werd vastgelegd in het erkenningsbesluit van 3 december 1999. Voor het organiseren van de externe kwaliteitsevaluatieprogramma’s beschikt de dienst Kwaliteit van medische laboratoria over een accreditatie ISO/EIC 17043. Dit project betreft de QML proficiency test voor “bone marrow examination "." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2405 description "Die Abteilung Qualität der Laboratorien (Sciensano) wurde 1978 durch die Veröffentlichung des ersten Zulassungserlasses der Laboratorien für Klinische Biologie gegründet. Bis 1988 befasste sich die Dienststelle ausschließlich mit der Zulassung der Laboratorien für ihre Inspektion, dem Sekretariat der Kommission für Klinische Biologie und der Berufungskommission sowie der rein administrativen Verwaltung der externen Qualitätskontrolle. Die Bewertung der Qualitätskontrolle wurde zu diesem Zweck anerkannten Prüflaboratorien übertragen. Die zweite Fassung der Zulassungsverordnung für Laboratorien für klinische Biologie (1989) sah ein nationales Programm zur externen Qualitätskontrolle vor, das vollständig von Sciensano koordiniert wurde. Auf diese Weise wurden die Tätigkeiten des Dienstes immer wichtiger und ermöglichten eine einheitlichere Überwachung der Qualität der Laboratorien. Für die Organisation der externen Qualitätsprogramme verfügt die Qualitätsabteilung der medizinischen Laboratorien über eine Akkreditierung nach ISO/EIC 17043. Seit 1993 haben sich die Laboratorien auf die Verpflichtung vorbereitet, im Rahmen eines Qualitätssicherungssystems zu arbeiten, wie es in der Zulassungsverordnung vom 3. Dezember 1999 festgelegt ist. Dieses Projekt betrifft den QML proficiency test für „bone marrow examination“." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2405 description "The Laboratory Quality Department (Sciensano) was created in 1978 by the publication of the first decree approving clinical biology laboratories. Until 1988, the department was concerned only with the accreditation of laboratories as regards their inspection, the secretariat of the Clinical Biology Commission and the Appeal Board and the purely administrative management of external quality control. The evaluation of quality control was then entrusted to control laboratories recognized for this purpose. The second version of the Order for the Accreditation of Clinical Biology Laboratories (1989) provided for a national programme of external quality control fully coordinated by Sciensano. As a result, the department's activities became increasingly important and allowed for more uniform supervision of laboratory quality. For the organization of external quality programs, the Quality department of medical laboratories has an ISO/EIC 17043 accreditation. Since 1993, laboratories have prepared themselves for the obligation to work within the framework of a quality assurance system, as laid down in the Accreditation Order of 3 December 1999. This project concerns the QML proficiency test for bone marrow examination." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2408 description " Le service Qualité des laboratoires (Sciensano) fut créée en 1978 par la publication du premier arrêté d'agrément des laboratoires de Biologie Clinique. Jusqu'en 1988, le service s'occupait uniquement de l'agrément des laboratoires pour ce qui concernait leur inspection, le secrétariat de la Commission de Biologie Clinique et de la commission d'appel ainsi que de la gestion purement administrative du contrôle de qualité externe. L'évaluation du contrôle de qualité était alors confiée à des laboratoires de contrôle reconnus à cet effet. La deuxième version de l'arrêté d'agrément des laboratoires de biologie clinique (1989) prévoyait un programme national de contrôle de qualité externe entièrement coordonné par Sciensano. De la sorte, les activités du service devinrent de plus en plus importantes et permirent la mise en place d'une supervision plus uniforme de la qualité des laboratoires. Pour l'organisation des programmes de qualité externe, le service Qualité des laboratoires médicaux dispose d'une accréditation ISO/EIC 17043. Depuis 1993, les laboratoires se sont préparés à l'obligation de travailler dans le cadre d'un système d'assurance qualité, comme fixé dans l'arrêté d'agrément du 3 décembre 1999. Ce projet concerne le QML proficiency test pour “Cardiac markers "." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2408 description "De dienst Kwaliteit van laboratoria (Sciensano) werd opgericht in 1978 bij de publicatie van het eerste erkenningsbesluit van klinische laboratoria. Tot 1988 was de dienst enkel betrokken bij de erkenning van laboratoria voor de inspecties van deze laboratoria, het secretariaat van de Commissie voor Klinische Biologie en de Beroepscommissie en met het administratief beheer van de externe kwaliteitscontroles. De externe kwaliteitsevaluaties werden toevertrouwd aan hiertoe erkende controlelaboratoria. De tweede versie van het erkenningsbesluit (1989) voor klinische laboratoria voorzag in een nationaal gecoördineerd programma van externe kwaliteitsevaluaties door Sciensano. Daardoor werden de activiteiten van de dienst meer en meer belangrijk en kon het toezicht op de kwaliteit van alle laboratoria op een meer uniforme wijze worden gerealiseerd. Vanaf 1993 werden de laboratoria voorbereid op de verplichting tot het werken onder een vastgelegd kwaliteitssysteem, zoals dit werd vastgelegd in het erkenningsbesluit van 3 december 1999. Voor het organiseren van de externe kwaliteitsevaluatieprogramma’s beschikt de dienst Kwaliteit van medische laboratoria over een accreditatie ISO/EIC 17043. Dit project betreft de QML proficiency test voor “Cardiac markers"." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2408 description "Die Abteilung Qualität der Laboratorien (Sciensano) wurde 1978 durch die Veröffentlichung des ersten Zulassungserlasses der Laboratorien für Klinische Biologie gegründet. Bis 1988 befasste sich die Dienststelle ausschließlich mit der Zulassung der Laboratorien für ihre Inspektion, dem Sekretariat der Kommission für Klinische Biologie und der Berufungskommission sowie der rein administrativen Verwaltung der externen Qualitätskontrolle. Die Bewertung der Qualitätskontrolle wurde zu diesem Zweck anerkannten Prüflaboratorien übertragen. Die zweite Fassung der Zulassungsverordnung für Laboratorien für klinische Biologie (1989) sah ein nationales Programm zur externen Qualitätskontrolle vor, das vollständig von Sciensano koordiniert wurde. Auf diese Weise wurden die Tätigkeiten des Dienstes immer wichtiger und ermöglichten eine einheitlichere Überwachung der Qualität der Laboratorien. Für die Organisation der externen Qualitätsprogramme verfügt die Qualitätsabteilung der medizinischen Laboratorien über eine Akkreditierung nach ISO/EIC 17043. Seit 1993 haben sich die Laboratorien auf die Verpflichtung vorbereitet, im Rahmen eines Qualitätssicherungssystems zu arbeiten, wie es in der Zulassungsverordnung vom 3. Dezember 1999 festgelegt ist. Dieses Projekt betrifft den QML proficiency test für „Cardiac markers“." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2408 description "The Laboratory Quality Department (Sciensano) was created in 1978 by the publication of the first decree approving clinical biology laboratories. Until 1988, the department was concerned only with the accreditation of laboratories as regards their inspection, the secretariat of the Clinical Biology Commission and the Appeal Board and the purely administrative management of external quality control. The evaluation of quality control was then entrusted to control laboratories recognized for this purpose. The second version of the Order for the Accreditation of Clinical Biology Laboratories (1989) provided for a national programme of external quality control fully coordinated by Sciensano. As a result, the department's activities became increasingly important and allowed for more uniform supervision of laboratory quality. For the organization of external quality programs, the Quality department of medical laboratories has an ISO/EIC 17043 accreditation. Since 1993, laboratories have prepared themselves for the obligation to work within the framework of a quality assurance system, as laid down in the Accreditation Order of 3 December 1999. This project concerns the QML proficiency test for “Cardiac markers”." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b241 description "06314e3b-d644-40c1-8503-7ce978eac877 Stakeholders JSON" @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2411 description " Le service Qualité des laboratoires (Sciensano) fut créée en 1978 par la publication du premier arrêté d'agrément des laboratoires de Biologie Clinique. Jusqu'en 1988, le service s'occupait uniquement de l'agrément des laboratoires pour ce qui concernait leur inspection, le secrétariat de la Commission de Biologie Clinique et de la commission d'appel ainsi que de la gestion purement administrative du contrôle de qualité externe. L'évaluation du contrôle de qualité était alors confiée à des laboratoires de contrôle reconnus à cet effet. La deuxième version de l'arrêté d'agrément des laboratoires de biologie clinique (1989) prévoyait un programme national de contrôle de qualité externe entièrement coordonné par Sciensano. De la sorte, les activités du service devinrent de plus en plus importantes et permirent la mise en place d'une supervision plus uniforme de la qualité des laboratoires. Pour l'organisation des programmes de qualité externe, le service Qualité des laboratoires médicaux dispose d'une accréditation ISO/EIC 17043. Depuis 1993, les laboratoires se sont préparés à l'obligation de travailler dans le cadre d'un système d'assurance qualité, comme fixé dans l'arrêté d'agrément du 3 décembre 1999. Ce projet concerne le QML proficiency test pour “CD34"." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2411 description "De dienst Kwaliteit van laboratoria (Sciensano) werd opgericht in 1978 bij de publicatie van het eerste erkenningsbesluit van klinische laboratoria. Tot 1988 was de dienst enkel betrokken bij de erkenning van laboratoria voor de inspecties van deze laboratoria, het secretariaat van de Commissie voor Klinische Biologie en de Beroepscommissie en met het administratief beheer van de externe kwaliteitscontroles. De externe kwaliteitsevaluaties werden toevertrouwd aan hiertoe erkende controlelaboratoria. De tweede versie van het erkenningsbesluit (1989) voor klinische laboratoria voorzag in een nationaal gecoördineerd programma van externe kwaliteitsevaluaties door Sciensano. Daardoor werden de activiteiten van de dienst meer en meer belangrijk en kon het toezicht op de kwaliteit van alle laboratoria op een meer uniforme wijze worden gerealiseerd. Vanaf 1993 werden de laboratoria voorbereid op de verplichting tot het werken onder een vastgelegd kwaliteitssysteem, zoals dit werd vastgelegd in het erkenningsbesluit van 3 december 1999. Voor het organiseren van de externe kwaliteitsevaluatieprogramma’s beschikt de dienst Kwaliteit van medische laboratoria over een accreditatie ISO/EIC 17043. Dit project betreft de QML proficiency test voor “CD34"." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2411 description "Die Abteilung Qualität der Laboratorien (Sciensano) wurde 1978 durch die Veröffentlichung des ersten Zulassungserlasses der Laboratorien für Klinische Biologie gegründet. Bis 1988 befasste sich die Dienststelle ausschließlich mit der Zulassung der Laboratorien für ihre Inspektion, dem Sekretariat der Kommission für Klinische Biologie und der Berufungskommission sowie der rein administrativen Verwaltung der externen Qualitätskontrolle. Die Bewertung der Qualitätskontrolle wurde zu diesem Zweck anerkannten Prüflaboratorien übertragen. Die zweite Fassung der Zulassungsverordnung für Laboratorien für klinische Biologie (1989) sah ein nationales Programm zur externen Qualitätskontrolle vor, das vollständig von Sciensano koordiniert wurde. Auf diese Weise wurden die Tätigkeiten des Dienstes immer wichtiger und ermöglichten eine einheitlichere Überwachung der Qualität der Laboratorien. Für die Organisation der externen Qualitätsprogramme verfügt die Qualitätsabteilung der medizinischen Laboratorien über eine Akkreditierung nach ISO/EIC 17043. Seit 1993 haben sich die Laboratorien auf die Verpflichtung vorbereitet, im Rahmen eines Qualitätssicherungssystems zu arbeiten, wie es in der Zulassungsverordnung vom 3. Dezember 1999 festgelegt ist. Dieses Projekt betrifft den QML proficiency test für ‚CD34‘." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2411 description "The Laboratory Quality Department (Sciensano) was created in 1978 by the publication of the first decree approving clinical biology laboratories. Until 1988, the department was concerned only with the accreditation of laboratories as regards their inspection, the secretariat of the Clinical Biology Commission and the Appeal Board and the purely administrative management of external quality control. The evaluation of quality control was then entrusted to control laboratories recognized for this purpose. The second version of the Order for the Accreditation of Clinical Biology Laboratories (1989) provided for a national programme of external quality control fully coordinated by Sciensano. As a result, the department's activities became increasingly important and allowed for more uniform supervision of laboratory quality. For the organization of external quality programs, the Quality department of medical laboratories has an ISO/EIC 17043 accreditation. Since 1993, laboratories have prepared themselves for the obligation to work within the framework of a quality assurance system, as laid down in the Accreditation Order of 3 December 1999. This project concerns the QML proficiency test for “CD34”." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2414 description " Le service Qualité des laboratoires (Sciensano) fut créée en 1978 par la publication du premier arrêté d'agrément des laboratoires de Biologie Clinique. Jusqu'en 1988, le service s'occupait uniquement de l'agrément des laboratoires pour ce qui concernait leur inspection, le secrétariat de la Commission de Biologie Clinique et de la commission d'appel ainsi que de la gestion purement administrative du contrôle de qualité externe. L'évaluation du contrôle de qualité était alors confiée à des laboratoires de contrôle reconnus à cet effet. La deuxième version de l'arrêté d'agrément des laboratoires de biologie clinique (1989) prévoyait un programme national de contrôle de qualité externe entièrement coordonné par Sciensano. De la sorte, les activités du service devinrent de plus en plus importantes et permirent la mise en place d'une supervision plus uniforme de la qualité des laboratoires. Pour l'organisation des programmes de qualité externe, le service Qualité des laboratoires médicaux dispose d'une accréditation ISO/EIC 17043. Depuis 1993, les laboratoires se sont préparés à l'obligation de travailler dans le cadre d'un système d'assurance qualité, comme fixé dans l'arrêté d'agrément du 3 décembre 1999. Ce projet concerne le QML proficiency test pour “Chemistry"." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2414 description "De dienst Kwaliteit van laboratoria (Sciensano) werd opgericht in 1978 bij de publicatie van het eerste erkenningsbesluit van klinische laboratoria. Tot 1988 was de dienst enkel betrokken bij de erkenning van laboratoria voor de inspecties van deze laboratoria, het secretariaat van de Commissie voor Klinische Biologie en de Beroepscommissie en met het administratief beheer van de externe kwaliteitscontroles. De externe kwaliteitsevaluaties werden toevertrouwd aan hiertoe erkende controlelaboratoria. De tweede versie van het erkenningsbesluit (1989) voor klinische laboratoria voorzag in een nationaal gecoördineerd programma van externe kwaliteitsevaluaties door Sciensano. Daardoor werden de activiteiten van de dienst meer en meer belangrijk en kon het toezicht op de kwaliteit van alle laboratoria op een meer uniforme wijze worden gerealiseerd. Vanaf 1993 werden de laboratoria voorbereid op de verplichting tot het werken onder een vastgelegd kwaliteitssysteem, zoals dit werd vastgelegd in het erkenningsbesluit van 3 december 1999. Voor het organiseren van de externe kwaliteitsevaluatieprogramma’s beschikt de dienst Kwaliteit van medische laboratoria over een accreditatie ISO/EIC 17043. Dit project betreft de QML proficiency test voor “Chemistry"." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2414 description "Die Abteilung Qualität der Laboratorien (Sciensano) wurde 1978 durch die Veröffentlichung des ersten Zulassungserlasses der Laboratorien für Klinische Biologie gegründet. Bis 1988 befasste sich die Dienststelle ausschließlich mit der Zulassung der Laboratorien für ihre Inspektion, dem Sekretariat der Kommission für Klinische Biologie und der Berufungskommission sowie der rein administrativen Verwaltung der externen Qualitätskontrolle. Die Bewertung der Qualitätskontrolle wurde zu diesem Zweck anerkannten Prüflaboratorien übertragen. Die zweite Fassung der Zulassungsverordnung für Laboratorien für klinische Biologie (1989) sah ein nationales Programm zur externen Qualitätskontrolle vor, das vollständig von Sciensano koordiniert wurde. Auf diese Weise wurden die Tätigkeiten des Dienstes immer wichtiger und ermöglichten eine einheitlichere Überwachung der Qualität der Laboratorien. Für die Organisation der externen Qualitätsprogramme verfügt die Qualitätsabteilung der medizinischen Laboratorien über eine Akkreditierung nach ISO/EIC 17043. Seit 1993 haben sich die Laboratorien auf die Verpflichtung vorbereitet, im Rahmen eines Qualitätssicherungssystems zu arbeiten, wie es in der Zulassungsverordnung vom 3. Dezember 1999 festgelegt ist. Dieses Projekt betrifft den QML proficiency test für „Chemistry“." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2414 description "The Laboratory Quality Department (Sciensano) was created in 1978 by the publication of the first decree approving clinical biology laboratories. Until 1988, the department was concerned only with the accreditation of laboratories as regards their inspection, the secretariat of the Clinical Biology Commission and the Appeal Board and the purely administrative management of external quality control. The evaluation of quality control was then entrusted to control laboratories recognized for this purpose. The second version of the Order for the Accreditation of Clinical Biology Laboratories (1989) provided for a national programme of external quality control fully coordinated by Sciensano. As a result, the department's activities became increasingly important and allowed for more uniform supervision of laboratory quality. For the organization of external quality programs, the Quality department of medical laboratories has an ISO/EIC 17043 accreditation. Since 1993, laboratories have prepared themselves for the obligation to work within the framework of a quality assurance system, as laid down in the Accreditation Order of 3 December 1999. This project concerns the QML proficiency test for Chemistry." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2417 description " Le service Qualité des laboratoires (Sciensano) fut créée en 1978 par la publication du premier arrêté d'agrément des laboratoires de Biologie Clinique. Jusqu'en 1988, le service s'occupait uniquement de l'agrément des laboratoires pour ce qui concernait leur inspection, le secrétariat de la Commission de Biologie Clinique et de la commission d'appel ainsi que de la gestion purement administrative du contrôle de qualité externe. L'évaluation du contrôle de qualité était alors confiée à des laboratoires de contrôle reconnus à cet effet. La deuxième version de l'arrêté d'agrément des laboratoires de biologie clinique (1989) prévoyait un programme national de contrôle de qualité externe entièrement coordonné par Sciensano. De la sorte, les activités du service devinrent de plus en plus importantes et permirent la mise en place d'une supervision plus uniforme de la qualité des laboratoires. Pour l'organisation des programmes de qualité externe, le service Qualité des laboratoires médicaux dispose d'une accréditation ISO/EIC 17043. Depuis 1993, les laboratoires se sont préparés à l'obligation de travailler dans le cadre d'un système d'assurance qualité, comme fixé dans l'arrêté d'agrément du 3 décembre 1999. Ce projet concerne le QML proficiency test pour “Coagulation"." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2417 description "De dienst Kwaliteit van laboratoria (Sciensano) werd opgericht in 1978 bij de publicatie van het eerste erkenningsbesluit van klinische laboratoria. Tot 1988 was de dienst enkel betrokken bij de erkenning van laboratoria voor de inspecties van deze laboratoria, het secretariaat van de Commissie voor Klinische Biologie en de Beroepscommissie en met het administratief beheer van de externe kwaliteitscontroles. De externe kwaliteitsevaluaties werden toevertrouwd aan hiertoe erkende controlelaboratoria. De tweede versie van het erkenningsbesluit (1989) voor klinische laboratoria voorzag in een nationaal gecoördineerd programma van externe kwaliteitsevaluaties door Sciensano. Daardoor werden de activiteiten van de dienst meer en meer belangrijk en kon het toezicht op de kwaliteit van alle laboratoria op een meer uniforme wijze worden gerealiseerd. Vanaf 1993 werden de laboratoria voorbereid op de verplichting tot het werken onder een vastgelegd kwaliteitssysteem, zoals dit werd vastgelegd in het erkenningsbesluit van 3 december 1999. Voor het organiseren van de externe kwaliteitsevaluatieprogramma’s beschikt de dienst Kwaliteit van medische laboratoria over een accreditatie ISO/EIC 17043. Dit project betreft de QML proficiency test voor “Coagulation"." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2417 description "Die Abteilung Qualität der Laboratorien (Sciensano) wurde 1978 durch die Veröffentlichung des ersten Zulassungserlasses der Laboratorien für Klinische Biologie gegründet. Bis 1988 befasste sich die Dienststelle ausschließlich mit der Zulassung der Laboratorien für ihre Inspektion, dem Sekretariat der Kommission für Klinische Biologie und der Berufungskommission sowie der rein administrativen Verwaltung der externen Qualitätskontrolle. Die Bewertung der Qualitätskontrolle wurde zu diesem Zweck anerkannten Prüflaboratorien übertragen. Die zweite Fassung der Zulassungsverordnung für Laboratorien für klinische Biologie (1989) sah ein nationales Programm zur externen Qualitätskontrolle vor, das vollständig von Sciensano koordiniert wurde. Auf diese Weise wurden die Tätigkeiten des Dienstes immer wichtiger und ermöglichten eine einheitlichere Überwachung der Qualität der Laboratorien. Für die Organisation der externen Qualitätsprogramme verfügt die Qualitätsabteilung der medizinischen Laboratorien über eine Akkreditierung nach ISO/EIC 17043. Seit 1993 haben sich die Laboratorien auf die Verpflichtung vorbereitet, im Rahmen eines Qualitätssicherungssystems zu arbeiten, wie es in der Zulassungsverordnung vom 3. Dezember 1999 festgelegt ist. Dieses Projekt betrifft den QML proficiency test für „Koagulation“." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2417 description "The Laboratory Quality Department (Sciensano) was created in 1978 by the publication of the first decree approving clinical biology laboratories. Until 1988, the department was concerned only with the accreditation of laboratories as regards their inspection, the secretariat of the Clinical Biology Commission and the Appeal Board and the purely administrative management of external quality control. The evaluation of quality control was then entrusted to control laboratories recognized for this purpose. The second version of the Order for the Accreditation of Clinical Biology Laboratories (1989) provided for a national programme of external quality control fully coordinated by Sciensano. As a result, the department's activities became increasingly important and allowed for more uniform supervision of laboratory quality. For the organization of external quality programs, the Quality department of medical laboratories has an ISO/EIC 17043 accreditation. Since 1993, laboratories have prepared themselves for the obligation to work within the framework of a quality assurance system, as laid down in the Accreditation Order of 3 December 1999. This project concerns the QML proficiency test for “Coagulation”." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b242 description "DD_CVD19Barometer_FamilyCareServices data dictionary JSON format" @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2420 description " Le service Qualité des laboratoires (Sciensano) fut créée en 1978 par la publication du premier arrêté d'agrément des laboratoires de Biologie Clinique. Jusqu'en 1988, le service s'occupait uniquement de l'agrément des laboratoires pour ce qui concernait leur inspection, le secrétariat de la Commission de Biologie Clinique et de la commission d'appel ainsi que de la gestion purement administrative du contrôle de qualité externe. L'évaluation du contrôle de qualité était alors confiée à des laboratoires de contrôle reconnus à cet effet. La deuxième version de l'arrêté d'agrément des laboratoires de biologie clinique (1989) prévoyait un programme national de contrôle de qualité externe entièrement coordonné par Sciensano. De la sorte, les activités du service devinrent de plus en plus importantes et permirent la mise en place d'une supervision plus uniforme de la qualité des laboratoires. Pour l'organisation des programmes de qualité externe, le service Qualité des laboratoires médicaux dispose d'une accréditation ISO/EIC 17043. Depuis 1993, les laboratoires se sont préparés à l'obligation de travailler dans le cadre d'un système d'assurance qualité, comme fixé dans l'arrêté d'agrément du 3 décembre 1999. Ce projet concerne le QML proficiency test pour “Drugs in urine"." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2420 description "De dienst Kwaliteit van laboratoria (Sciensano) werd opgericht in 1978 bij de publicatie van het eerste erkenningsbesluit van klinische laboratoria. Tot 1988 was de dienst enkel betrokken bij de erkenning van laboratoria voor de inspecties van deze laboratoria, het secretariaat van de Commissie voor Klinische Biologie en de Beroepscommissie en met het administratief beheer van de externe kwaliteitscontroles. De externe kwaliteitsevaluaties werden toevertrouwd aan hiertoe erkende controlelaboratoria. De tweede versie van het erkenningsbesluit (1989) voor klinische laboratoria voorzag in een nationaal gecoördineerd programma van externe kwaliteitsevaluaties door Sciensano. Daardoor werden de activiteiten van de dienst meer en meer belangrijk en kon het toezicht op de kwaliteit van alle laboratoria op een meer uniforme wijze worden gerealiseerd. Vanaf 1993 werden de laboratoria voorbereid op de verplichting tot het werken onder een vastgelegd kwaliteitssysteem, zoals dit werd vastgelegd in het erkenningsbesluit van 3 december 1999. Voor het organiseren van de externe kwaliteitsevaluatieprogramma’s beschikt de dienst Kwaliteit van medische laboratoria over een accreditatie ISO/EIC 17043. Dit project betreft de QML proficiency test voor “Drugs in urine"." @default.
- 97c111a523604f4dac6684a233a43a172-b2420 description "Die Abteilung Qualität der Laboratorien (Sciensano) wurde 1978 durch die Veröffentlichung des ersten Zulassungserlasses der Laboratorien für Klinische Biologie gegründet. Bis 1988 befasste sich die Dienststelle ausschließlich mit der Zulassung der Laboratorien für ihre Inspektion, dem Sekretariat der Kommission für Klinische Biologie und der Berufungskommission sowie der rein administrativen Verwaltung der externen Qualitätskontrolle. Die Bewertung der Qualitätskontrolle wurde zu diesem Zweck anerkannten Prüflaboratorien übertragen. Die zweite Fassung der Zulassungsverordnung für Laboratorien für klinische Biologie (1989) sah ein nationales Programm zur externen Qualitätskontrolle vor, das vollständig von Sciensano koordiniert wurde. Auf diese Weise wurden die Tätigkeiten des Dienstes immer wichtiger und ermöglichten eine einheitlichere Überwachung der Qualität der Laboratorien. Für die Organisation der externen Qualitätsprogramme verfügt die Qualitätsabteilung der medizinischen Laboratorien über eine Akkreditierung nach ISO/EIC 17043. Seit 1993 haben sich die Laboratorien auf die Verpflichtung vorbereitet, im Rahmen eines Qualitätssicherungssystems zu arbeiten, wie es in der Zulassungsverordnung vom 3. Dezember 1999 festgelegt ist. Dieses Projekt betrifft den QML proficiency test für „Drugs in urine“." @default.