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- A5OGMD bibliographicCitation "Langouche, Lies; De Bruyn, Lauren; Téblick, Arno; Van Oudenhove, Tim; Vander Perre, Sarah; Derese, Inge; Pauwels, Lies; Derde, Sarah; De Vlieger, Greet; Van den Berghe, Greet, 2024, "Replication Data for: Glucocorticoid treatment increases cholesterol availability during critical illness: effect on adrenal and muscle function. Lauren De Bruyn et al. Crit Care 2024.", https://doi.org/10.48804/A5OGMD, KU Leuven RDR, V1" @default.
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- A5OGMD description "Data integrated in the manuscript “Glucocorticoid treatment increases cholesterol availability during critical illness: effect on adrenal and muscle function”. Hypocholesterolemia hallmarks critical illness though the underlying pathophysiology is incompletely understood. As low circulating cholesterol levels could partly be due to an increased conversion to cortisol/corticosterone, we hypothesized that glucocorticoid treatment, via reduced de novo adrenal cortisol/corticosterone synthesis, might improve cholesterol availability and as such affect adrenal gland and skeletal muscle function. In a matched set of prolonged critically ill patients (n = 324) included in the EPaNIC RCT, a secondary analysis was performed to assess the association between glucocorticoid treatment and plasma cholesterol from ICU admission to day five. Next, in a mouse model of cecal ligation and puncture-induced sepsis, septic mice were randomized to receive either hydrocortisone (1.2 mg/day) (n = 17) or placebo (n = 15) for 5 days, as compared with healthy mice (n = 18). Plasma corticosterone, cholesterol, and adrenocortical and myofiber cholesterol were quantified. Adrenal structure and steroidogenic capacity were evaluated. Muscle force and markers of atrophy, fibrosis and regeneration were quantified. In a consecutive mouse study with identical design (n = 24), whole body composition was assessed by EchoMRI to investigate impact on lean mass, fat mass, total and free water. Methodology of data collection and processing is described in the method section of the manuscript DOI:10.1186/s13054-024-05079-8" @default.
- A5OGMD description "Données intégrées dans le manuscrit «Le traitement aux glucocorticoïdes augmente la disponibilité du cholestérol pendant une maladie critique: effet sur la fonction surrénalienne et musculaire». L'hypocholestérolémie caractérise la maladie critique bien que la physiopathologie sous-jacente soit incomplètement comprise. Comme les faibles taux de cholestérol circulant pourraient être en partie dus à une conversion accrue en cortisol/corticostérone, nous avons émis l'hypothèse que le traitement aux glucocorticoïdes, via une synthèse réduite de novo cortisol/corticostérone surrénale, pourrait améliorer la disponibilité du cholestérol et, en tant que tel, affecter la fonction des glandes surrénales et des muscles squelettiques. Dans un groupe apparié de patients atteints de maladies critiques prolongées (n = 324) inclus dans l'ECR EPaNIC, une analyse secondaire a été effectuée pour évaluer l'association entre le traitement par glucocorticoïdes et le cholestérol plasmatique depuis l'admission en soins intensifs jusqu'au cinquième jour. Ensuite, dans un modèle murin de ligature cécale et de septicémie induite par perforation, les souris septiques ont été randomisées pour recevoir soit de l'hydrocortisone (1,2 mg / jour) (n = 17) ou un placebo (n = 15) pendant 5 jours, par rapport aux souris en bonne santé (n = 18). La corticostérone plasmatique, le cholestérol et le cholestérol adrénocortical et myofiber ont été quantifiés. La structure surrénalienne et la capacité stéroïdogène ont été évaluées. La force musculaire et les marqueurs de l'atrophie, de la fibrose et de la régénération ont été quantifiés. Dans une étude consécutive sur souris de conception identique (n = 24), la composition du corps entier a été évaluée par EchoMRI pour étudier l'impact sur la masse maigre, la masse grasse, l'eau totale et l'eau libre. La méthodologie de collecte et de traitement des données est décrite dans la section Méthode du manuscrit DOI:10.1186/s13054-024-05079-8" @default.
- A5OGMD description "Gegevens die zijn opgenomen in het manuscript “Glucocorticoïdenbehandeling verhoogt de beschikbaarheid van cholesterol tijdens kritieke ziekten: effect op de bijnier- en spierfunctie”. Hypocholesterolemie kenmerkt kritieke ziekte hoewel de onderliggende pathofysiologie onvolledig wordt begrepen. Omdat een laag circulerend cholesterolgehalte gedeeltelijk te wijten zou kunnen zijn aan een verhoogde conversie naar cortisol/corticosteron, veronderstelden we dat behandeling met glucocorticoïden, via verminderde de novo-bijniercortisol/corticosteronsynthese, de beschikbaarheid van cholesterol zou kunnen verbeteren en als zodanig de bijnier- en skeletspierfunctie zou kunnen beïnvloeden. In een gematchte set van langdurig kritisch zieke patiënten (n = 324) opgenomen in de EPaNIC RCT, werd een secundaire analyse uitgevoerd om het verband te beoordelen tussen behandeling met glucocorticoïden en plasmacholesterol vanaf ICU-opname tot dag vijf. Vervolgens werden septische muizen in een muismodel van cecale ligatie en door punctie geïnduceerde sepsis gerandomiseerd om ofwel hydrocortison (1,2 mg / dag) (n = 17) of placebo (n = 15) gedurende 5 dagen te ontvangen, in vergelijking met gezonde muizen (n = 18). Plasmacorticosteron, cholesterol en adrenocorticale en myofibere cholesterol werden gekwantificeerd. Bijnierstructuur en steroïdogene capaciteit werden geëvalueerd. Spierkracht en markers van atrofie, fibrose en regeneratie werden gekwantificeerd. In een opeenvolgende muisstudie met identiek ontwerp (n = 24) werd de samenstelling van het hele lichaam beoordeeld door EchoMRI om de impact op de vetvrije massa, vetmassa, totaal en vrij water te onderzoeken. Methodologie van gegevensverzameling en -verwerking wordt beschreven in de methodesectie van het manuscript DOI:10.1186/s13054-024-05079-8" @default.
- A5OGMD description "Im Manuskript „Glucocorticoid treatment increases Cholesterin availability during critical disease: effect on adrenal and muscle function“ integrierte Daten. Hypocholesterinämie kennzeichnet kritische Krankheit, obwohl die zugrunde liegende Pathophysiologie unvollständig verstanden wird. Da niedrige zirkulierende Cholesterinspiegel teilweise auf eine erhöhte Umwandlung in Cortisol / Corticosteron zurückzuführen sein könnten, stellten wir die Hypothese auf, dass eine Glukokortikoidbehandlung über eine reduzierte de novo-Nebennierenkortisol / Corticosteron-Synthese die Cholesterinverfügbarkeit verbessern und somit die Nebennieren- und Skelettmuskelfunktion beeinflussen könnte. In einem abgestimmten Satz von lang anhaltenden kritisch kranken Patienten (n = 324), die in der EPaNIC RCT enthalten sind, wurde eine sekundäre Analyse durchgeführt, um den Zusammenhang zwischen der Glukokortikoidbehandlung und dem Plasmacholesterin von der Aufnahme auf der Intensivstation bis zum fünften Tag zu beurteilen. Als nächstes wurden septische Mäuse in einem Mausmodell der Zekalligatur und der punktionsinduzierten Sepsis randomisiert, um entweder Hydrocortison (1,2 mg / Tag) (n = 17) oder Placebo (n = 15) für 5 Tage zu erhalten, verglichen mit gesunden Mäusen (n = 18). Plasma-Corticosteron, Cholesterin sowie adrenokortisches und Myofiber-Cholesterin wurden quantifiziert. Nebennierenstruktur und steroidogene Kapazität wurden ausgewertet. Muskelkraft und Marker für Atrophie, Fibrose und Regeneration wurden quantifiziert. In einer konsekutiven Mausstudie mit identischem Design (n = 24) wurde die Gesamtkörperzusammensetzung mittels EchoMRI untersucht, um den Einfluss auf Magermasse, Fettmasse, Gesamtwasser und freies Wasser zu untersuchen. Die Methodik der Datenerhebung und -verarbeitung wird im Methodenabschnitt des Manuskripts DOI:10.1186/s13054-024-05079-8 beschrieben." @default.
- A5OGMD identifier "doi:10.48804/A5OGMD" @default.
- A5OGMD issued "2024-10-11T15:21:50Z" @default.
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- A5OGMD subject "Medical and health sciences" @default.
- A5OGMD title "Données de réplication pour: Le traitement aux glucocorticoïdes augmente la disponibilité du cholestérol pendant une maladie grave: effet sur la fonction surrénalienne et musculaire. Lauren De Bruyn et coll. Soins critiques 2024." @default.
- A5OGMD title "Replicatiegegevens voor: Glucocorticoïde behandeling verhoogt de beschikbaarheid van cholesterol tijdens kritieke ziekte: effect op bijnier- en spierfunctie. Lauren De Bruyn et al. Crit Care 2024 aan Favorieten toegevoegd." @default.
- A5OGMD title "Replication Data for: Glucocorticoid treatment increases cholesterol availability during critical illness: effect on adrenal and muscle function. Lauren De Bruyn et al. Crit Care 2024." @default.
- A5OGMD title "Replikationsdaten für: Die Glukokortikoidbehandlung erhöht die Cholesterinverfügbarkeit bei kritischen Erkrankungen: Wirkung auf Nebennieren- und Muskelfunktion. Lauren De Bruyn et al. Crit Care 2024." @default.
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