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- HZOMEZ accessRights RESTRICTED @default.
- HZOMEZ bibliographicCitation "Uzun Ayar, Ceren; Güiza, Fabian; Derese, Inge; Pauwels, Lies; Vander Perre, Sarah; Pintelon, Isabel; Casaer, Michaël; Van Aerde, Nathalie; Hermans, Greet; Derde, Sarah; Kreiss, Lucas; Van den Berghe, Greet; Vanhorebeek, Ilse, 2025, "Altered muscle transcriptome as molecular basis of long-term muscle weakness in survivors from critical illness", https://doi.org/10.48804/HZOMEZ, KU Leuven RDR, V1" @default.
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- HZOMEZ description "Data integrated in the manuscript “Altered muscle transcriptome as molecular basis of long-term muscle weakness in survivors from critical illness”. Background: Critically ill patients requiring intensive care unit (ICU) admission suffer from muscle weakness that persists for years, compromising quality-of-life. The pathophysiology of this long-term weakness remains unclear. We hypothesized that former ICU-patients show a long-term abnormal RNA-expression profile, which may contribute to lower long-term strength and for which modifiable risk factors can be identified. Methods: This pre-planned secondary analysis of the EPaNIC-trial compared muscle transcriptomes of 115 former ICU-patients 5 years after critical illness and 30 matched controls with RNA-sequencing, followed by pathway over-representation and differential co-expression analyses of the differentially expressed RNAs. We used multivariable linear regression analyses to identify which of the abnormal RNA-expressions associated with the long-term muscle strength of the patients and to identify potential risk factors for the abnormal RNA-expressions. Results: In former patients, 234 down-regulated and 116 up-regulated RNAs were identified after adjustment for age, sex, and BMI. Pathway over-representation and further molecular and histological analyses indicated impaired mitochondrial energy metabolism, disturbed lipid metabolism, and increased collagen formation/fibrosis in former patients. Abnormal muscle RNA-expression in former patients correlated with lower long-term muscle strength. Several treatments given in-ICU and at 5-year follow-up associated with abnormal RNA-expression, most notably in-ICU early parenteral nutrition (early PN) and glucocorticoid use. Conclusion: Abnormal RNA-expression profiles 5 years after critical illness suggest disrupted mitochondrial function, disturbed lipid metabolism, and fibrosis, associated with lower long-term muscle strength and partly attributable to possibly avoidable risk factors. These findings open perspectives for prevention and possibly treatment of long-term muscle weakness after critical illness." @default.
- HZOMEZ description "Données intégrées dans le manuscrit intitulé «Altered muscle transcriptome as molecular basis of long-term muscle faiblesse in survivors from critical disease» (Modification du transcriptome musculaire en tant que base moléculaire de la faiblesse musculaire à long terme chez les survivants d’une maladie grave). Contexte: Les patients gravement malades nécessitant une admission en unité de soins intensifs (USI) souffrent d'une faiblesse musculaire qui persiste pendant des années, compromettant la qualité de vie. La physiopathologie de cette faiblesse à long terme reste floue. Nous avons émis l'hypothèse que les anciens patients en soins intensifs présentent un profil d'expression anormale de l'ARN à long terme, ce qui peut contribuer à réduire la force à long terme et pour lequel des facteurs de risque modifiables peuvent être identifiés. Méthodes: Cette analyse secondaire pré-planifiée de l'essai EPaNIC a comparé les transcriptomes musculaires de 115 anciens patients en soins intensifs 5 ans après une maladie critique et 30 témoins appariés avec le séquençage de l'ARN, suivis d'analyses de la surreprésentation de la voie et de la co-expression différentielle des ARN exprimés différentiellement. Nous avons utilisé des analyses de régression linéaire multivariable pour identifier laquelle des expressions anormales de l'ARN associées à la force musculaire à long terme des patients et pour identifier les facteurs de risque potentiels pour les expressions anormales de l'ARN. Résultats : Chez les anciens patients, 234 ARN régulés à la baisse et 116 ARN régulés à la hausse ont été identifiés après ajustement pour l'âge, le sexe et l'IMC. La surreprésentation des voies et d'autres analyses moléculaires et histologiques ont indiqué une altération du métabolisme énergétique mitochondrial, une perturbation du métabolisme lipidique et une augmentation de la formation/fibrose de collagène chez les anciens patients. L'expression anormale de l'ARN musculaire chez les anciens patients était corrélée avec une force musculaire à long terme plus faible. Plusieurs traitements administrés en UIC et à 5 ans de suivi associés à une expression anormale de l'ARN, notamment la nutrition parentérale précoce en UIC (PN précoce) et l'utilisation de glucocorticoïdes. Conclusion : Des profils anormaux d'expression de l'ARN 5 ans après une maladie critique suggèrent une fonction mitochondriale perturbée, un métabolisme lipidique perturbé et une fibrose, associés à une force musculaire à long terme plus faible et en partie attribuables à des facteurs de risque potentiellement évitables. Ces résultats ouvrent des perspectives pour la prévention et éventuellement le traitement de la faiblesse musculaire à long terme après une maladie grave." @default.
- HZOMEZ description "Gegevens opgenomen in het manuscript “Altered muscle transcriptome as molecular basis of long-term muscle weakness in survivors from critical disease” (Veranderd spiertrantoom als moleculaire basis voor langdurige spierzwakte bij overlevenden van kritieke ziekte). Achtergrond: Kritisch zieke patiënten die opname op de intensive care (ICU) nodig hebben, lijden aan spierzwakte die jarenlang aanhoudt, waardoor de kwaliteit van leven in gevaar komt. De pathofysiologie van deze langdurige zwakte blijft onduidelijk. We veronderstelden dat voormalige ICU-patiënten een abnormaal RNA-expressieprofiel op lange termijn vertonen, wat kan bijdragen aan een lagere sterkte op lange termijn en waarvoor aanpasbare risicofactoren kunnen worden geïdentificeerd. Methoden: Deze vooraf geplande secundaire analyse van het EPaNIC-onderzoek vergeleek spiertrantoomen van 115 voormalige ICU-patiënten 5 jaar na kritieke ziekte en 30 gematchte controles met RNA-sequencing, gevolgd door pathway-oververtegenwoordiging en differentiële co-expressieanalyses van de differentieel uitgedrukte RNA's. We gebruikten multivariabele lineaire regressieanalyses om te identificeren welke van de abnormale RNA-expressies geassocieerd zijn met de langdurige spierkracht van de patiënten en om potentiële risicofactoren voor de abnormale RNA-expressies te identificeren. Resultaten: Bij voormalige patiënten werden 234 down-gereguleerde en 116 up-gereguleerde RNA's geïdentificeerd na aanpassing voor leeftijd, geslacht en BMI. Pathway oververtegenwoordiging en verdere moleculaire en histologische analyses wezen op een verminderd mitochondriaal energiemetabolisme, verstoord lipidemetabolisme en verhoogde collageenvorming / fibrose bij voormalige patiënten. Abnormale RNA-expressie van de spieren bij voormalige patiënten gecorreleerd met lagere spierkracht op lange termijn. Verschillende behandelingen gegeven in-ICU en na 5 jaar follow-up geassocieerd met abnormale RNA-expressie, met name in-ICU vroege parenterale voeding (vroege PN) en glucocorticoïde gebruik. Conclusie: Abnormale RNA-expressieprofielen 5 jaar na kritieke ziekte suggereren een verstoorde mitochondriale functie, verstoord lipidemetabolisme en fibrose, geassocieerd met lagere spierkracht op lange termijn en deels toe te schrijven aan mogelijk vermijdbare risicofactoren. Deze bevindingen openen perspectieven voor preventie en mogelijk behandeling van langdurige spierzwakte na kritieke ziekte." @default.
- HZOMEZ description "In das Manuskript „Altered muscle transcriptome as molecular basis of long-term muscle weak in survivors from critical disease“ (Verändertes Muskeltranskriptom als molekulare Grundlage für langfristige Muskelschwäche bei Überlebenden kritischer Erkrankungen) aufgenommene Daten. Hintergrund: Kritisch kranke Patienten, die eine Aufnahme auf einer Intensivstation (ICU) benötigen, leiden an einer jahrelang anhaltenden Muskelschwäche, die die Lebensqualität beeinträchtigt. Die Pathophysiologie dieser Langzeitschwäche bleibt unklar. Wir stellten die Hypothese auf, dass ehemalige Intensivpatienten ein langfristiges abnormales RNA-Expressionsprofil aufweisen, das zu einer geringeren Langzeitstärke beitragen kann und für das modifizierbare Risikofaktoren identifiziert werden können. Methoden: Diese vorgeplante Sekundäranalyse der EPaNIC-Studie verglich Muskeltranskriptome von 115 ehemaligen Intensivpatienten 5 Jahre nach kritischer Erkrankung und 30 aufeinander abgestimmte Kontrollen mit RNA-Sequenzierung, gefolgt von Pathway-Überrepräsentation und differentiellen Co-Expressionsanalysen der differentiell exprimierten RNAs. Wir verwendeten multivariable lineare Regressionsanalysen, um zu identifizieren, welche der abnormalen RNA-Expressionen mit der langfristigen Muskelkraft der Patienten verbunden sind und um potenzielle Risikofaktoren für die abnormalen RNA-Expressionen zu identifizieren. Ergebnisse: Bei früheren Patienten wurden 234 herunterregulierte und 116 hochregulierte RNAs nach Anpassung an Alter, Geschlecht und BMI identifiziert. Pathway-Überrepräsentation und weitere molekulare und histologische Analysen deuteten auf einen gestörten mitochondrialen Energiestoffwechsel, einen gestörten Lipidstoffwechsel und eine erhöhte Kollagenbildung / Fibrose bei ehemaligen Patienten hin. Abnormale Muskel-RNA-Expression bei ehemaligen Patienten korreliert mit einer geringeren langfristigen Muskelkraft. Mehrere Behandlungen in-ICU gegeben und bei 5-Jahres-Follow-up im Zusammenhang mit abnormalen RNA-Expression, vor allem in-ICU frühe parenterale Ernährung (frühe PN) und Glukokortikoid-Einsatz. Schlussfolgerung: Abnormale RNA-Expressionsprofile 5 Jahre nach kritischer Erkrankung deuten auf eine gestörte mitochondriale Funktion, einen gestörten Lipidstoffwechsel und Fibrose hin, die mit einer geringeren langfristigen Muskelkraft verbunden sind und teilweise auf möglicherweise vermeidbare Risikofaktoren zurückzuführen sind. Diese Ergebnisse eröffnen Perspektiven für die Prävention und möglicherweise Behandlung von langfristiger Muskelschwäche nach kritischer Erkrankung." @default.
- HZOMEZ identifier "doi:10.48804/HZOMEZ" @default.
- HZOMEZ issued "2025-08-19T10:00:05Z" @default.
- HZOMEZ language ENG @default.
- HZOMEZ modified "2025-08-19T10:00:05Z" @default.
- HZOMEZ publisher 0419052173 @default.
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- HZOMEZ subject "Medical and health sciences" @default.
- HZOMEZ title "Altered muscle transcriptome as molecular basis of long-term muscle weakness in survivors from critical illness" @default.
- HZOMEZ title "Altération du transcriptome musculaire comme base moléculaire de la faiblesse musculaire à long terme chez les survivants d'une maladie grave" @default.
- HZOMEZ title "Veranderd spiertrantoom als moleculaire basis van langdurige spierzwakte bij overlevenden van kritieke ziekte" @default.
- HZOMEZ title "Verändertes Muskeltranskriptom als molekulare Grundlage für langfristige Muskelschwäche bei Überlebenden kritischer Erkrankungen" @default.
- HZOMEZ citedBy genid68005 @default.
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- HZOMEZ keyword "Critical illness" @default.
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